عنوان پایان‌نامه

بررسی تصویر ذهنی گردشگران داخلی از شهر اصفهان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تصویر ذهنی گردشگران داخلی از شهر اصفهان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61545
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    صنعت گردشگری در طی دهه اخیر با نرخ رشدی شتابان گسترش یافته و منبع درآمدی قابل ملاحظه ای برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده است. اما کشور ما با وجود قابلیت های بالای خود، سهم ناچیزی از این کسب و کار جهانی به خود اختصاص داده است. اهمیت تصویر مقصد گردشگری به طور جهان شمول تصدیق شده است، چرا که بر ادراکات ذهنی ، رفتار متعاقب، انتخاب مقصد و وفاداری فرد تاثیر گذار است. این اهمیت به گسترش دامنه ای از تحقیقات در سال های اخیر شده است. تصویر ادراک شده به عنوان مجموعه ای از دانش، ادراکات، تعصبات، تفکرات و احساساتی که فرد یا گروه از مقصد معین دارند تعریف شده است. بنابراین بسیار منطقی است که این تصویر بر روی تصمیم گیری گردشگران اثر گذار است اگر چه ممکن است غیر واقعی یا ذهنی باشد. بر این اساس شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و مدل مفهومی با 7 متغیر و 9 فرضیه برای ارزیابی تصاویر گردشگران از این شهر تدوین شد.در این پژوهش کلیه گردشگرانی که در سه ماهه آخر سال 1391 و دو ماه اول سال 1392 به اصفهان سفر نموده بودند به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونه-گیری ساده و آسان، پرسشنامه هایی حاوی 57 سوال طراحی و میان 270 نفر از آن ها توزیع شد که از بین آن ها 255 پرسشنامه قابل استفاده بود. نرم افزار آماری استفاده شده در این پژوهش، Lisrel بوده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد مدیران صنعت گردشگری باید به منظور ایجاد تصویر بهتر در شهر اصفهان از بین تمام متغیرهای بکار رفته در مدل، بر روی منابع القایی ثانویه اطلاعاتی، منبع اطلاعاتی ارگانیک، منبع اولیه اطلاعاتی، انگیزش و سطح تحصیلات گردشگران تاکید بیشتری داشته باشند .
    Abstract
    Tourism industry has had an increasing growth rate in the past decade and has been a significant income source for many developing countries. But Iran, in spite of its rich and extensive tourism related assets, has had a small share of this global market .The importance of the tourist destination’s images is universally acknowleged since it affects the individual’s subjective perception, consequent behavior, destination choice and their loyalty. This importance has led to a growing body of research on tourism destination image in recent years. Destination image is defined as the expression of all knowledges, impressions, prejudices and emotional thoughts which an individual or group has got from a particular object or place. So it is so logical that this image has an effet on tourists’ decision making. Although this image might be unreal or subjective, it has effect on tourists’ selection. On this basis, Isfahan city was selected as tourism destination and a conceptual model with variables and 9 hypotheses was formulated to evaluate tourists’ images of this city. . In this research, the tourists who have traveled to Isfahan in the last quarter of the year 1391and the first quarter of the year 1392 were chosen as the research community and then by the use of convenience sampling, questionnaires with 57 questions were designed and distributed among 270 members of this group of tourists. The number of usable questionnaires was 255. At this research, the Lisrel software has been used. . The results of data analysis represents that among all the variables, induced information sources, organic information sources, primary information sources, motivations and the level of tourists education has had the most effect on destination image.