عنوان پایان‌نامه

بررسی و شناسایی موانع توسعه و ترویج بیمه های عمر و زندگی از نگاه شهروندان تهرانی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و شناسایی موانع توسعه و ترویج بیمه های عمر و زندگی از نگاه شهروندان تهرانی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62944
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    امروزه در اقتصادهای نوین بعد از بانکداری، بیمه مهمترین بخش شمرده می‌شود و این دو بخش درهم تنیده شده و مکمل یکدیگر هستند و از عملکرد هم حمایت می‌کنند. بیمه مساله‌ی جدید و مهمی است که مناقشه‌های بسیاری را پدید آورده است. بیمه عمر‌ یکی از رشته‌های بسیار مهم بیمه اشخاص است. بیمه عمر نوعی عملیات بیمه‌ای است که تعهدات مربوط به آن تابع طول عمر انسان است. بیمه عمر با توجه به ویژگی‌های خاص آن می‌تواند در فعال نمودن بازار سرمایه نقش اساسی ایفاء نماید. ذخایر ریاضی تجمیع شده در شرکت‌های بیمه عمر می‌توانند باعث فعالیت‌های اقتصادی سودآور گردند. متاسفانه در ایران بیمه عمر بعنوان یکی از ابزارهای تامین مالی ناشناخته مانده است و مردم بنا به دلایل مختلف استقبال چندانی از این نوع بیمه‌نامه ننموده‌اند. لذا در این تحقیق پژوهش‌گر به دنبال "چرایی" این عدم خرید بوده است. در این تحقیق پژوهش‌گر جهت شناسایی موانع توسعه و ترویج بیمه‌های عمر و زندگی از نگاه شهروندان از روش تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) استفاده کرده است. در ابتدا جهت دستیابی به مفاهیم از بین مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه، در خصوص موانع توسعه و ترویج بیمه‌های عمر و زندگی سوالاتی شد که پس از به اشباع رسیدن مصاحبه، کدگذاری داده‌ها به روش تحلیل تم و استخراج مقوله‌ها و مفاهیم اساسی، مدل اولیه موانع توسعه و ترویج بیمه‌های عمر و زندگی از منظر شهروندان تهرانی استخراج گردید. سپس این مقوله‌ها و مفاهیم در قالب پرسش‌نامه از بین شهروندان تهرانی مورد بررسی و صحه‌گذاری قرار گرفت. پس از اتمام بررسی پرسش‌نامه، مقوله‌ها و مفاهیم نهایی: 1- بی‌اعتمادی مردم نسبت به شرکت‌های بیمه 2- عدم آگاهی و شناخت کافی از بیمه‌های عمر و زندگی 3- عدم جذابیت اقتصادی بیمه‌های عمر و زندگی 4- درآمد کم مردم بعنوان موانع توسعه و ترویج بیمه‌های عمر و زندگی شناخته شد.
    Abstract
    These days in modern economies, after banking, insurance is the most important part and these two parts are mingled and completed and supported their performances. Insurance is the new and modern subject that brought many controversies. Whole life insurance is one of the important fields of party insurance. It is a kind of insurance operations that encumbrances of it which is related to the function and long-life. According to its special characteristics, it also can have special function in activating capital market. Collected mathematical reserves can bring beneficial economical activities in whole life insurance. Unfortunately, whole life insurance is one of the unknown financial tools in Iran and due to different reasons; people didn't follow this assurance policy. Therefore, in current study, researcher is following non-purchasing reasons. In this study, researcher used mingled research methods (quantity & quality) for identifying promotion and enlargement barriers in whole life insurance from civilizations attitude. First, there were no questions for reaching to the concepts among the customers of the insurance companies about promotion and enlargement barriers in whole life insurance that was applied after saturating interview, data coding by thematic analysis and creating categories and basic concepts of primary model of promotion and enlargement barriers in whole life insurance of Tehran civilizations attitude, so these categories and concepts were coded byquestionnaire among Tehran civilizations. After completing the questionnaire, the final concepts and categories: 1. distrusting people to insurance companies. 2.Having not and enough knowledge of whole life insurance . 3. disattractivenes to whole life insurance economy 4.Low incomes as a promotion and enlargement barriers were identified.