عنوان پایاننامه
استفاده از روشهای عددی برای بهینه سازی شکل پروانه پمپهای محوریبه منظور کاهش صدای ناشی ازانها
- رشته تحصیلی
- مهندسی مکانیک تبدیل انرژی-ماشینهای آبی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2468;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59740
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- احمد حدادپور
- استاد راهنما
- محمدحسن رحیمیان, کیوان صادقی
- چکیده
- مطالعه ی نویز ناشی از سیال در بسیاری از مسائل صنعتی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر روشهای آزمایشگاهی و تجربی موجود، تا کنون روشهای عددی مختلفی نیز برای مطالعه ی نویز ناشی از سیال، بوجود آمده اند. در سال های اخیر بسیاری از مطالعات به سمت ایجاد روشهایی برای کنترل و کاهش نویز سوق داده شده است. هدف از انجام تحقیق پیش رو، ایجاد روشی برای بهینه سازی هندسه به منظور کاهش نویز ناشی از جریان میباشد. روش مذکور در این پروژه بر روی ایرفویل NACA 0025 اجرا شده است. برای این منظور ابتدا حل دو بعدی جریان با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) انجام شده است. سپس با استفاده از روش های آیروآکوستیک اثر دیواره بر ایجاد نویز بررسی شده است. پس از آن با بکارگیری روش تابع جایگزین، شکل ایرفویل به نحوی تغییر داده شده است که نویز مذکور به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد. برای اجرای حلقه ی بهینه سازی که بسیار زمان بر میباشد، سه نرم افزار فلوئنت، گمبیت و متلب با یکدیگر کوپل شده اند. پروسه ی ایجاد شده که شامل کد برنامه متلب برای محاسبات آیروآکوستیک، ژورنال فلوئنت، ژورنال گمبیت و کد بهینه سازی است، با انجام تغییرات جزئی میتواند برای بهینه سازی هندسه های مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد. کلمات کلیدی: نویز، بهینه سازی شکل، CFD، ایرفویل، آیروآکوستیک
- Abstract
- Fluid noise study is very important in many industrial cases. In addition to existing experimental and empirical methods, there are various numerical methods to discuss the fluid noise. In recent years many studies have been led to develop methods in order to control and reduce the noise. The objective of the current study is to develop a method in order to reduce the flow noise. This method has been implemented on NACA 0025 airfoil. At first, 2D solution of the flow has been provided using computational fluid dynamics (CFD). Then wall effects on making noise has been studied using aeroacoustic methods. Afterward using the surrogate function method the airfoil profile has been changed so that the above-mentioned noise is reduced to a minimum as possible. To run the optimization loop which is time-consuming three FLUENT, GAMBIT, and MATLAB softwares are coupled. The process, including MATLAB code for aeroacoustic computations, FLUENT journal, GAMBIT journal, and the optimization code, with slight modifications can be used in optimizing similar geometries. Keywords: Noise, Profile Optimization, CFD, Airfoil, Aeroacoustics