عنوان پایاننامه
ارائه مدل شبکه های دانش با رویکرد حافظه تعاملی در پروژه های توسعه محصول جدید
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62959
- تاریخ دفاع
- ۱۹ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- ساناز اکبرشریفی
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عمو ما نیاز به محصولات و خدمات رشد چشمگیری پیدا کرده است. افزایش جمعیت و متنوع شدن نیازها نیز ازجمله عواملی است که سازمانها را به دستیابی به محصول و کالایی جدیدتر ترغیب میکند. در چرخهی عمر محصول سود حاصل از ارائه محصول به بازار در دروه ی بلوغ به حداکثر مقدارخود میرسد. واضح است که شرکتها و سازمانها مایل به حفظ سودآوری خود در مرحله بلوغ هستند. اما آنچه همواره برای شرکتها سؤال برانگیز است نحوه بقاء در این وضعیت است. توسعه محصول جدیدراهکار اساسی برای بقای شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. از طرف دیگرپیچیدگی مفهوم توسعه محصول جدید و ماهیت میان رشته ای و رقابتی شدن هر چه بیشترسازمانها به همراه پیدایش علوم و تجهیزات جدید تولیدی، تولید محصولات جدید را با چالشهای جدید روبه رو کرده است و باعث شده است که محققان در تحقیقات خود رویکردهای متفاوتی را به کار گرفته، به یافتههای مفیدی دست یابند. محققان توسعه محصول جدید را یک فعالیت متمرکز بر دانش دانسته و اذعان میدارند که تیم های میان وظیفهای یک ابزار اولیه برای آن میباشد. تیم های میان وظیفهای سازمان را قادر میسازند که مجموعهای از تخصصها را از واحدهای مختلف به منظور انجام وظایف پیچیده و ارتقاء سطح کیفیت تصمیمگیری از طریق در نظر گرفتن دید گاههای چند گانه با هم ادغام کنند.هرچند نیاز به سینرژی در بین اعضای تیم، کاستی در تبادل دانش و کمبود شبکههای دانشی کارآمد همواره از چالشهای پیش روی تیم ها بوده است. به طور خاص یک تیم پروژه نیازمند ارتباطات داخلی موثر به منظور پرورش دادن و توسعه محصولات موفق با استفاده از شبکههای دانشی متشکل از اعضای تیم میباشد. مفهوم شبکهها در ارتباط با روابط میان افراد،گروهها یا سازمانها مطرح میشود که به آنها بازیگران شبکه گفته میشود. شبکه دانش در گروه و یا تیم ها در صورتی موثر عمل خواهد کرد که اعضای گروه بدانند دانش و تخصص مورد نیاز در اختیار چه کسی است،کجا قرار دارد و چه زمانی مورد نیاز است. استفاده از سیستم حافظه تراکنشی در تیم های توسعه محصول جدید اشاره به این مطلب دارد که اعضای تیم پروژه باید از یک دیگر به عنوان کمکهای حافظهای خارجی به منظور ارتقا حافظه خود کمک بگیرند. نحوه شکلگیری شبکههای دانشی هنوز به دقت مورد بررسی قرار نگرفته است. در این تحقیق به منظور تعیین پیش نیازها و پیامد های مربوط به تشکیل چنین شبکههایی بارویکرد سیستم حافطه تراکنشی فعالیتهای مربوط به توسعه محصول جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ارتباطات، آشنایی تیمی، اعتماد، مجاورت تیمی وقالبهای ذهنی جنسیتی در مدل پیشنهادی تحقیق به عنوان پیش تیاز های شکلگیری سیستم حافظه تعاملی و سرعت ورود به بازار، یادگیری تیمی و موفقیت محصول جدید به عنوان نتایج شکلگیری آن در نظر گرفته شدهاند. از میان متغیرهای مستقل بر اساس نظر سنجی خبرگان 4 متغیر اول مورد تایید گرفتند. تأثیر سیستم حافظعه تعاملی بر سرعت ورود به بازار، یادگیری تیمی وموفقیت محصول جدید نیز از سوی خبرگان مورد تایید قرار گرفت. سپس مدل تایید شده مبنای ارزیابی وضعیت پژوهشگاه فضای مجازی قرار گرفت و بر اساس آن و با توجه به پرسشنامههای تکمیل شده از سوی مدیران و کارشناسان این پژوهشگاه تمام متغیرهای تایید شده اعم از متغیرهای مستقل و جنبههای مختلف سیستم حافظه تراکنشی در وضعیت زرد قرار دار ند و مستلزم توجه بیشتری از سوی مدیران سازمان هستند که توصیههای مربوط در ارتباط با آنها تهیه شده و در اختیار مدیران این پژوهشگاه قرار گرفت
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد.