عنوان پایاننامه
تاثیر ادراک زنانه بر زیبایی شناسی سینما
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47465
- تاریخ دفاع
- ۱۱ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- لاله ایجادی بشلی
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی, احمد الستی
- چکیده
- امروزه ادراک زنانه مفهومی جاافتاده و پذیرفتهشده در جهان هنر است.در یک تعریف کلی، زنان بینشی جنسیتی را بهکار می?گیرند تا معیارهای قضاوت و بازنمایی خود را در آثار هنری تغییر دهند. گرچه این بینش تحت تاثیر نژاد، طبقهاجتماعی، مسایل سیاسی و فرهنگی و در کل تجربه?زیسته هر زن قرار دارد، اما باید پذیرفت که این مفهوم بیش از هر چیز مفهومی جنسیتی است که بدون نسبت دادن برتری یا عدم برتری، از تجربه و دیدگاهی متفاوت در بین زنان و مردان صحبت می?کند. در بررسی "ادراک زنانه در زیباییشناسی سینما" نگارنده ابتدا بحث را با نگاهی به رایجترین نظریات زیباییشناسی پس از قرن 18 میلادی آغاز کرده است، زیرا که از این دوره به بعد با برقراری دموکراسی آموزشی، امکان سوادآموزی و هنرآموزی برای زنان فراهم شده و زنان تحصیل?کرده از هر سن و رده?ای به مطالعه نقش تاریخی و بازنمایی خود در تمدن و هنر بشری پرداختند. با بررسی سایر هنرها همچون نقاشی، موسیقی و ادبیات که تاریخی طولانیتر از سینما داشتند، محققان زن پی بردند که جایگاه زنان به عنوان خالق و آفرینشگر اثر هنری خالی است و آنان تنها به عنوان ابژه نگاه کامجوی مردانه در آثار هنری نقش پررنگی دارند. از دهه 1960 میلادی رواج نظریات هنر فمینیستی سرمنشأ بروز تحولات چشمگیری در هنر زنانه شد. در هنر مفهومی، هنر اجرایی و ویدئو آرت آثاری خلق گردید که بیزاری از لذت نگاه خیره و کامجویانه را تداعی میکرد. پس از ظهور این آثار لورا مالوی به همراه مالی هاسکل، کلر جانستن و دیگران نظریه فمینیستی فیلم را پایهریزی کردند. برطبق این نظریه زنان فیلمساز با استفاده از تغییراتی که در زیبایی شناسی فیلمهایشان به وجود آوردند جایگاه زنان در سینما را تغییر دادند. نگارنده با گردآوری تعدادی از فیلمهای مهم در این زمینه و بررسی صدا، زوایای دوربین، اندازهنما، ترکیب?بندی تصویر، میزانسن?های دوربین و بازیگران، خط سیر روایت، طراحی لباس و نور و صحنه و ... آنان بر این نکته تاکید میکند که زنان فیلمساز با تغییر در اصول زیباییشناسی فیلمها لذت نگاه خیره دوربین را که به چشم مخاطب تبدیل میگردد از بین برده و جایگاه فرودست زنان را از ابژه نگاه خیره به سوژه مستقل و کنشگر تغییر دادهاند.
- Abstract
- Abstract Nowadays, Feminine Sensibility is an accepted concept in the world of art. In a general explanation, women use a gendered point of view to change their criteria’s judgment and representation in art works. Although, this view is influenced by race, social class, political and cultural situation and lived experience of every women. It could be said that this concept is more gendered than anything else. This concept shows a different experience and point of view between male and female without any mentioning its value. Discussing Effects of Feminine Sensibility on Ecstatic of Cinema begins with reviewing the most common ecstatic theories after the 18th century, from this period of time democratic trainee system on education and art allowed women to educate and have artistic activities. As a result, educated women from any age or rank started to study about their historical role and representation in human art and civilization. Researcher on other fields of art such as painting, music and literatures, which have a longer history than cinema, women research showed there aren’t any women as artistic creators and they represented as an object for male gaze in the art works. Since 1960th, the expansion of feminist art theory has lead to big evolution in feminist art. Art works in conceptual art, performance and video art showed that their hate of male gaze. After appearing these works, Laura Mulvy with Mali Haskell, Clair Johnston and other theorizes constructed feminist film theory. According this theory, female filmmakers could make some changes in ecstatic of their movies and finally change a women’s place in cinema. This thesis is focused on some of the most important films in this field and considered the sound, camera angles, composition, misensean, narrative, costume design, lighting, and senesce design. This study emphasized that how female filmmakers could change the enjoyment of gaze. So, under which methods change inferior role of woman from gaze object to independent and active subject.