عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزئینی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزئینی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65929
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲

    در شرایط کنونی ایران توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که ‏نه‌تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه ازنظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار ‏است. به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین مشکلات کشورهای درحال‌توسعه و جهان سوم، تک‌محصولی ‏بودن و وابستگی اقتصاد آن‌ها به صدور مواد خام و اولیه است که آثار منفی در ساختار اقتصادی، ‏سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی برجای گذاشته است. واضح است که کشور پهناوری مانند ایران که ‏از منابع سرشار طبیعی برخوردار است، باید بتواند با تولید و صدور محصولات غیرنفتی در دنیا، از ‏جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. یکی از این منابع معادن قابل‌توجهی از سنگ‌های تزئینی است. ایران ‏ازلحاظ تنوع رنگ، گوناگونی انواع سنگ، مقاومت و غیره از کشورهای دارای ذخایر ارزشمند است. ‏اما نتوانسته است علیرغم منابع غنی سنگ، جایگاه مطلوبی درزمینه? صادرات این محصول در دنیا ‏کسب نماید. با توجه به‌ضرورت موضوع، این پژوهش به‌منظور بررسی عوامل کلیدی موفقیت ‏شرکت‌های صادرکننده سنگ‌های تزئینی ایران انجام‌گرفته است تا با بررسی و اولویت‌بندی این ‏عوامل بتواند با برنامه‌ریزی و توجه به این موارد، رتبه مطلوب را کسب نماید. پژوهش از بعد هدف ‏کاربردی و ازنظر روش توصیفی پیمایشی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه با خبرگان و ‏پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل شرکت‌های صادرکننده سنگ تزئینی در ‏استان تهران هستند. چون این پژوهش با استفاده از روش ‏AHP‏ انجام پذیرفته و این روش مبتنی بر نظر ‏خبرگان است، حجم نمونه با استفاده از اطلاعات انجمن سنگ ایران 28 شرکت محاسبه شد که ‏درنهایت به 21 پرسشنامه پاسخ داده شد. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش فرایند تحلیل ‏سلسله مراتبی ‏AHP‏ انجام شد. تعداد22 عامل کلیدی از طریق مصاحبه با تعدادی از خبرگان صنعت ‏شناسایی شد و پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها با استفاده از روش ‏AHP‏ اولویت‌بندی شدند. بر اساس ‏یافته‌های تحقیق، عوامل ادراک مدیر از صادرات، تجربه بین‌المللی مدیر، شناخت مدیر از تجارت ‏بین‌الملل، تسلط مدیر به زبان خارجی، عوامل تولید مناسب، نیروی انسانی ماهر در تولید و صادرات، ‏موانع تجاری، محیط سیاسی-قانونی، میزان تقاضا در بازارهای خارجی و سیستم بانکی و محیط ‏اقتصادی به ترتیب اولویت‌های اول تا دهم را به خود اختصاص د
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد