عنوان پایاننامه
شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزئینی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65929
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- ملیکا مهدیزاده
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- در شرایط کنونی ایران توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که نهتنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه ازنظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژهای برخوردار است. بهطورکلی یکی از مهمترین مشکلات کشورهای درحالتوسعه و جهان سوم، تکمحصولی بودن و وابستگی اقتصاد آنها به صدور مواد خام و اولیه است که آثار منفی در ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی برجای گذاشته است. واضح است که کشور پهناوری مانند ایران که از منابع سرشار طبیعی برخوردار است، باید بتواند با تولید و صدور محصولات غیرنفتی در دنیا، از جایگاه ویژهای برخوردار شود. یکی از این منابع معادن قابلتوجهی از سنگهای تزئینی است. ایران ازلحاظ تنوع رنگ، گوناگونی انواع سنگ، مقاومت و غیره از کشورهای دارای ذخایر ارزشمند است. اما نتوانسته است علیرغم منابع غنی سنگ، جایگاه مطلوبی درزمینه? صادرات این محصول در دنیا کسب نماید. با توجه بهضرورت موضوع، این پژوهش بهمنظور بررسی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزئینی ایران انجامگرفته است تا با بررسی و اولویتبندی این عوامل بتواند با برنامهریزی و توجه به این موارد، رتبه مطلوب را کسب نماید. پژوهش از بعد هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی پیمایشی است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفادهشده است. جامعهی آماری پژوهش شامل شرکتهای صادرکننده سنگ تزئینی در استان تهران هستند. چون این پژوهش با استفاده از روش AHP انجام پذیرفته و این روش مبتنی بر نظر خبرگان است، حجم نمونه با استفاده از اطلاعات انجمن سنگ ایران 28 شرکت محاسبه شد که درنهایت به 21 پرسشنامه پاسخ داده شد. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP انجام شد. تعداد22 عامل کلیدی از طریق مصاحبه با تعدادی از خبرگان صنعت شناسایی شد و پس از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از روش AHP اولویتبندی شدند. بر اساس یافتههای تحقیق، عوامل ادراک مدیر از صادرات، تجربه بینالمللی مدیر، شناخت مدیر از تجارت بینالملل، تسلط مدیر به زبان خارجی، عوامل تولید مناسب، نیروی انسانی ماهر در تولید و صادرات، موانع تجاری، محیط سیاسی-قانونی، میزان تقاضا در بازارهای خارجی و سیستم بانکی و محیط اقتصادی به ترتیب اولویتهای اول تا دهم را به خود اختصاص د
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد