عنوان پایاننامه
ارزیابی درک مطلب: رویکردی مولفه ای
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1732/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62953
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدرضا باقری
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- تحقیقات نشان می¬دهند که توانایی خواندن را می¬توان به زیر مهارت¬های مختلفی تقسیم کرد (ارکارت و ویر، ????). با این حال، بحث تقسیم¬بندی توانایی خواندن هنوز به طور کامل حل نشده است. پژوهش حاظر به بررسی بخش پذیری زیرمهارت¬های خواندن در آزمون خواندن و درک مطلب انگلیسی می¬پردازد که توسط گروهی از آموزگاران زبان انگلیسی طراحی شده است. بخش قابل توجهی از این پژوهش به رویه¬ای روش شناختی می پردازد که بر اساس آن گروهی از آموزگاران مجرب زبان انگلیسی آزمونی را به نام آزمون مهارت¬های خواندن زبان انگلیسی طراحی کردند. همچنین، در این مطالعه یافته¬های بدست آمده از پژوهش-های تجربی صورت گرفته برای ارزیابی اعتبار آزمون یاد شده مورد بحث قرار گرفته است. این آزمون از پرسش های چهار گزینه¬ای و سه متن که از لحاظ ویژگی¬های ساختاری مشابه یکدیگر هستند، تشکیل شده است. ??? زبان آموز سطح بالای متوسطه و پیشرفته در این آزمون شرکت کردند. یکی از یافته¬های نخستین این پژوهش این بود که گروه طراحی آزمون به توافق قابل توجهی در ارزیابی درجه دشواری زیر مهارت¬های آزمون رسیدند. اتفاق نظر گروه در مورد سطح دشواری زیر مهارت¬ها با درجه دشواری بدست آمده توسط مدل رش (Rasch) مقایسه شد. همبستگی معنی دار بدست آمده میان دو مجموعه براورد دشواری به منزله تاییدی بر دیدگاه مولفه ¬ای بودن مهارت خواندن بود. همچنین، بررسی مصاحبه شفاهی صورت گرفته از زبان آموزان در مورد پرسش¬ها نشان داد که بسیاری از فرایند¬های شناختی گزارش شده توسط زبان آموزان در حین پاسخ گویی به آزمون هماهنگی چشمگیری با فرایند¬های مد نظر گروه طراحی آزمون داشت که تاییدی دیگر بر اعتبار سازه¬ای آزمون مورد نظر تلقی شد. یافته¬های بدست آمده از منابع گوناگون داده مورد استفاده در این پژوهش به برداشت اموزگاران از محتوای آزمون¬ها مشروعیت می¬بخشد
- Abstract
- It has been suggested that reading ability can be divided into various sub-skills (Urquhart & Weir, 1998). Yet, the argument as to whether reading ability is divisible into identifiable component skills is still far from resolved. The present study investigates the divisibility of reading sub-skills in a teacher-developed reading comprehension test. A significant portion of this study reports on the methodological procedures followed by a group of experienced EFL teachers that led to the development of a test of English reading sub-skills (TERS) and discusses the results of the empirical investigations that were carried out to establish the test’s validity both a priori and a posteriori. The TERS operationalized a list of reading sub-skills using multiple-choice questions across three passages parallel in textual features. The test was administered to 223 high-intermediate and advanced EFL learners. A preliminary finding of the study was that he test construction committee reached a substantial agreement in judging the difficulty of the sub-skills. The committee’s consensus regarding sub-skill difficulty level was compared to the Rasch analysis of item difficulty. The significant agreement between the two sets of difficulty estimates validated a componential view of reading. Further, verbal protocol analysis suggested that most of the cognitive processes reported by the students while solving the test tasks were identified to be in line with the processes the test construction committee expected the participants to call upon. This lent further support to the construct validity of the test. The findings from different sources of data used in this study collectively provide legitimacy for teacher perceptions of test content.