عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی روش یکژارچگی حسی بر بهبود توجه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۰۸ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی روش یکژارچگی حسی بر بهبود توجه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63323
    تاریخ دفاع
    ۰۸ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    چکیده هدف این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی روش یکپارچگی حسی بر بهبود توجه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی صورت گرفت. روش 24 دانش آموز با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی سنین 7 تا11 ساله با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی علاوه بر فعالیت های عادی مدرسه در 10 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای شرکت داده شدند در این جلسات آن ها فعالیت های مبتنی بر روش یکپارچگی حسی را انجام می دادند. در این مدت گروه گواه فقط در فعالیت های عادی مدرسه شرکت داشتند. قبل و بعد از مداخله دو گروه به وسیله آزمون عملکرد پیوسته و آزمون تولوز- پیرون ارزیابی شدند. یافته ها با استفاده از آزمون تی وابسته مشخص شد که توجه در گروه آزمایشی بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله به صورت معناداری افزایش یافت و در گروه گواه این نتایج معنادار نبود. اما نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه در پس آزمون توجه و تکانش وری تفاوت معناداری باهم ندارند. نتیجه گیری نتایج نشان دادند که عملکرد توجه دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی با انجام فعالیت های مبتنی بر روش یکپارچگی حسی افزایش می یابد همچنین تکانش وری این کودکان کاهش می یابد اما این تغییرات معنادار نیست. واژگان کلیدی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی ـ یکپارچگی حسی ـ توجه
    Abstract
    Abstract Objective The purpose of this study was revoted to investigate the effectiveness of sensory integration on Enhancement of attention in children with attention deficit Hyperactivity disorder. Method In this quasi – experimental study, 24 children with ADHD with age of 7-11 were chosen using available sampling and then randomly were divided in two group: experimental and control group. In addition of school routine activities, participants in experimental group were attending in 10 sessions (30-45 min) of sensory integration activity, while control group participants were doing only school routine activities. The Continuouse performance Test and Toulouse- Pieron Test were used to assess attention before and after intervention. Result use of dependent T-test showed that after intervention attention in experimental group was improved significantly compared with before intervention, while in control group this improvement was not signicifant. But result of MANCOVA showed that two group have not difference in post - test of attention and impulsivity. Conclusion Results of this study indicated that attention of children with ADHD was increased by doing of sensory integration activities. However, impulsivity of this student decreased, but none of this changes are significant. Keywords children with ADHD - sensory integration - Attention