مقایسه تاثیر گردشگری روستایی بر کاهش فقر در روستاهای قلعه نو و کلین در شهرستان ری با رویکرد معیشت پایدار
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61972;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4632
- تاریخ دفاع
- ۲۶ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- شقایق بهرامی
- استاد راهنما
- علی شکوری
- چکیده
- در هر دوره تاریخی سفر به انگیزههای مختلفی صورت میگیرد و گردشگران دلایل مختلفی برای انتخاب مقصد خود دارند. آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر انگیزههای سفر افراد و همچنین ارتباط این انگیزهها با انتخاب مقصد نقش مهمی در پیشبینی الگوهای سفر دارد. از جمله عواملی که میتواند در انگیزه گردشگران برای سفر تأثیر داشته باشد سرمایه است. نقش سرمایه اقتصادی به عنوان عامل تأثیرگذار در مطالعات گردشگری مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اما انواع دیگر سرمایه در مطالعات گردشگری کمتر مورد توجه بوده است. از جمله سرمایه فرهنگی است که در سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده بروز میکند. رابطه بین سرمایه فرهنگی با عوامل انگیزه سفر موضوعی است که در این پایاننامه مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش با روش کمی پرسشنامه، با نمونه آماری 381 نفر در بین گردشگران سه مقصد ترکیه، دبی و مالزی انجام شده است. در این پژوهش با مرور ادبیات، 5 عامل دافعه (دانش، پرستیژ، اجتماعی/ ورزشی، رسیدن به آرامش، محدودیتهای اجتماعی) و 6 عامل جاذبه (آزادیهای فردی و اجتماعی، هزینه/خرید، جشنوارههای مقصد، جاذبه طبیعی/تاریخی، دسترسی، امکانات تفریحی) مشخص شده است. یافتههای پژوهش نشان می¬دهند که با توجه به تفاوت در ویژگیهای فردی، اجتماعی و اقتصادی، تفاوتهای قابل توجهی در انگیزه سفر افراد وجود دارد؛ بدین معنی که میانگین عامل اجتماعی/ سرگرمی مردان بالاتر از زنان است. در عوامل رسیدن به آرامش، محدودیت¬های اجتماعی و عامل هزینه/خرید میانگین زنان بالاتر از مردان است. همچنین افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل به دلیل عامل محدودیت¬های اجتماعی سفر می¬کنند. نتایج نشان می¬دهد که با بالا رفتن تحصیلات گردشگران میزان عوامل انگیزشی دانش و رسیدن به آرامش نیز در آنها بالا می¬رود. همچنین افراد با تحصیلات بالا بیشتر از سایرین به دلیل عوامل محدودیت¬های اجتماعی و امکانات تفریحی به سفر می¬روند. نتایج نشان می¬دهد که با بالا رفتن سن، رفتن به سفر به دلیل عوامل پرستیژ، محدودیت¬های اجتماعی، آزادی¬های فردی و اجتماعی و امکانات تفریحی در بین افراد نمونه کم می¬شود. نتایج تحقیق حاکی از این است که با بالا رفتن میزان سرمایه فرهنگی افراد، میزان برخی عوامل انگیزه سفر که شامل عوامل دانش، اجتماعی/ورزشی، جشنواره¬های مقصد، جاذبه طبیعی/ تاریخی و امکانات تفریحی
- Abstract
- Abstract: In every period of history, tourists will be traveling to different motives have different reasons for choosing their destination . Knowledge of the factors influencing people's travel motivations and destination choice between these motivations are important in predicting travel patterns. capital is the factor that have influenced the motivation of tourists to travel. The role of economic capital as a factor influencing tourism has been studied , but less attention has been done than other types of tourism studies, including cultural capital that occurs in three aspects. The relationship between cultural capital and motivation is a topic that has been studied in this thesis. quantitative approach using a questionnaire with a sample of 381 tourists that traveled three destinations: Turkey, Dubai and Malaysia. In this paper had review the literature five push factors (knowledge, prestige, social and sport, Relaxation, social constraints) of six pull factor (social and personal freedom, Expenditure / shopping , festivals destinations, natural / historical, access, facilities recreation). These results suggest that individuals with higher levels of cultural capital , the knowledge of factors including incentive travel , social / sports, festivals destinations , attractions, natural / historical and recreational facilities , are also on the rise. The results indicate that Iranian tourists destinations out of Dubai in the social limitations than other tourist destinations are examined in this study. Prestige tourist destinations in Malaysia as well as the averages are higher than for other purposes. Results suggest that further research the causes of the Iranian tourist attraction, social and personal freedom , Expenditure / shopping and facilities recreation are willing to travel to Dubai. Also check out the purposes of this study indicate that Iranian tourist have multi purposes to travel such as attractions, entertainment and festivals