عنوان پایاننامه
حل مسئله مکان یابی تسهیلات چند هدفه در شبکه های توزیع زنجیره های تامین با در نظر گرفتن معیارهای زیست محیطی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60574
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- اولدوز عباسی
- استاد راهنما
- عباس کرامتی
- چکیده
- در شبکههای زنجیره تأمین سنتی، مهمترین هدف سازمانها به حداکثر رساندن سود شرکت با به حداقل رساندن هزینههای مربوطه بود اما در قرن حاضر، با رشد گسترده در مصرف محصولات تولیدی در سراسر جهان، شبکههای زنجیره تأمین به شبکههای بزرگ تبدیلشدهاند. در نتیجه پروسههای مربوط به این شبکهها هم با رشد چشمگیرشان موجب ایجاد مشکلات جدی زیستمحیطی شدهاند. فعالیتهای حملونقل در شبکههای زنجیره تأمین، منبع مهم انتشار گازهای گلخانهای مانند دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتریک، ازن و غیره هستند. امروزه بسیاری از کشورها توسعهیافته و در حال توسعه، کاهش انتشار گاز CO2 را در سیاستهای آینده خود قرار دادهاند. آنچه واضح است، آگاهی روزافزون در سیاستهای راهبُردی فازهای طراحی و تولید شبکههای زنجیره تأمین با گرم شدن کره زمین و از نظرگاه زیستمحیطی در شرکتها، در مقایسه با اهداف سازمانها در شبکههای سنتی میباشد. این پایاننامه طراحی زنجیرههای تأمین سبز (GrSC) با رویکردهای زیستمحیطی را مد نظرقرار داده است. چهار مدل ریاضی چند هدفه برای چهار شبکه زنجیره تأمین چند محصولی توسعه داده شده است. در تابع هدف اول، هزینههای کل در شبکه به حداقل رسانده شدهاند. تابع هدف دوم به حداقل رساندن انتشار گاز CO2 در شبکه اختصاص بافته است. گاز CO2 در نتیجه فعالیتهای حملونقل محصولات منتشر میشود. تصمیمات استراتژیک تعریفشده در این پایاننامه بر روی تعیین شبکهای بود که هزینهها را بهتر و بیشتر به حداقل میرساند، همچنین انباری که بهترین انتخاب برای مرکز توزیع (هاب) بود، معرفی شد، همچنین تعداد وسایل نقلیه نیمه پر در شبکه پیدا شد و با ادغام محصولات مختلف و در صورت لزوم با ارسال آنها قبل از رسیدن موعد تحویلشان، در جهت کمینه سازی آنها قدم بزرگی برداشته شد. با استفاده از الگوریتم چند هدفه رقابت استعماری (MOICA)، جبهههای بهینه پارتو برای هر مدل به عنوان راه حل بهینه به دست آمد. کلمات کلیدی: شبکه زنجیره تأمین سبز، مکانیابی تسهیلات، شبکههای توزیع زنجیره تأمین، مدلهای بهینه سازی چند هدفه، الگوریتم رقابت استعماری
- Abstract
- In traditional Supply Chain networks the most important goal was to maximize the profitability of firm by minimizing costs related to the network. In our century, with globalization and vast growth in good consumption all over the world, the SC networks have been changed to large ones. So the procedures related to these networks have enlarged consequently which creates serious environmental problems. Greenhouse gasses are known as serious environmental concern which leads to global warming. Transportation activities related to SC networks are an important source of greenhouse gas emission (CO2, methane, nitric oxide, ozone and etc.). Nowadays many countries such as developed or developing countries have assigned goals on reducing CO2 emission in their future policies. In comparison with the objectives in traditional networks, there is developing awareness in strategic policies of design and production phase of SC networks incorporated with global warming and environmental point of view in firms and companies. This thesis considers a Green Supply Chain design with environmental concerns. We developed four multi-objective mathematical modeling for four multi-product Supply Chain networks we had. In first objective we minimized total cost in the network. The second objective function was assigned to minimizing CO2 emission released through transportation activities for products. The strategic decisions defined, were deciding on which network minimizes the costs better than others; we found which warehouse is the best one to be chosen as a distribution center (hub), also we found number of uncompleted vehicles routing in the network and we minimized them by merging different products and if necessary, sending them before their shipping period reached. We used Multi-Objective Imperialistic Competitive Algorithm to obtain Pareto-optimal fronts for each model as the optimal solution of multi-objective problems. Keywords: Green supply chain, Hub location, Distribution network organization, Multi-objective optimization model