عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی موسیقی درمانی فعال بر دامنه توجه و یادگیری ریاضی دانش آموزان آهسته گام ( کم توان ذهنی )



    دانشجو در تاریخ ۰۴ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی موسیقی درمانی فعال بر دامنه توجه و یادگیری ریاضی دانش آموزان آهسته گام ( کم توان ذهنی )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63416
    تاریخ دفاع
    ۰۴ دی ۱۳۹۲
    دانشجو
    ئاکو دلگشاد
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    یکی از مباحثی که همواره در آموزش دانش‌آموزان با ناتوانی‌های رشدی- شناختی مد نظر گرفته می‌شود، آموزش موثر در جهت دست‌یابی به اهداف آموزشی و تربیتی این افراد بوده است. از این جهت هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش موسیقی درمانی فعال بر دامنه توجه و یادگیری ریاضی دانش‌آموزان آهسته‌گام (کم‌توان ذهنی) بود.پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با گروه کنترل و گواه بوده و جامعه آماری پژوهش را 32 نفر از دانش‌آموزان پایه اول دور? ابتدایی شهر کرج تشکیل داده بودند. در پژوهش حاضر به منظور نمونه‌گیری، از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی ساده استفاده شده است. جلسات درمانی به صورت 20 جلسه 60 دقیقه‌ای برای دانش‌آموزان اجراشد سپس از جمع آوری داده ها نتایج توسط نرم‌افزار آماری spss تحلیل گردیدند. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده تفاوت معنادار نمرات دامنه توجه و یادگیری ریاضی دانش‌آموزان آهسته گام در گروه آزمایشی بود. به عبارتی موسیقی درمانی فعال بر دامنه توجه و یادگیری ریاضی دانش‌آموزان آهسته گام موثر است. کلید واژگان: موسیقی درمانی فعال، دامنه توجه، یادگیری ریاضی، دانش‌آموزان آهسته‌گام
    Abstract
    One of the topics which always are considered on the education of students with intellectual disabilities is effective training forwarded to reaching training and educational goals. The purpose of study was to investigate the efficacy of active music therapy on attention span and math learning in student with intellectual disabilities.In this investigation we faced to an experimental study with pilot pretest - posttest plus control group. The study population consisted of 32 students who were studing first grade in primary school in karaj city. Cluster Sampling And Simple Random Sampling Was Used As The Method Of Sampeling. Accordingly, from 4 areas in karaj numbers of 3&4 were chosen as the selected areas then from each area 1 school and from each school 3 classes were choosen and according to study criteria 36 students were selected and one of school randomly selected as control group and another one selected as an experiment group and 20 session of active music therapy was condocted for experiment group. After analyzing of data with spss the results showed the significant different between the experiment and control group which means our intervention sessions had positive effects on of active music therapy on attention span and math learning in student with intellectual disabilities. Key Words: Active Music Therapy, Attention Span, Math Learning, Students with Intellectual Disabilities