عنوان پایاننامه
اثر بخشی تمرین یارانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دیداری - فضایی دانش آموزان با مشکلات ریاضی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63832
- تاریخ دفاع
- ۰۷ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی شریفی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین رایانه¬ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دیداری-فضایی و مشکلات ریاضی دانش¬آموزان با مشکلات ریاضی است. در این پژوهش که از طرح شبه آزمایشی پیش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل استفاده شد، 24 نفر از دانش¬آموزان با مشکلات ریاضی که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخابشده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 25 جلسه 50 تا 60 دقیقه¬ای به مدت یک ماه و نیم (شش هفته) در برنامه مداخلهای تحت عنوان brain ware safari شرکت کردند. به منظور سنجش توانایی¬های ریاضی این دانش-آموزان از آزمون ریاضی ایران کی- مت (هومن و محمد اسماعیل، 1378) و همچنین برای ارزیابی حافظه فعال از مجموعه آزمون حافظه فعال کودکان (WMTB-C) (پیکرینگ و گدرکول، 2001؛ ترجمه¬ی ارجمند نیا، 1380) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده¬های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های حاصل از تحلیل داده¬های آزمون حافظه فعال، پس از حذف اثر پیش آزمون، حاکی از اثربخشی تمرین رایانه¬ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دانش¬آموزان هم در نمره کل آزمون و هم در خرده آزمون¬های حافظه فعال (یاد¬آوری مکعب مستقیم، یاد¬آوری مکعب معکوس و حافظه ماز¬ها) بود (01/0 p<). همچنین نتایج حاصل از تحلیل داده¬های آزمون ریاضی ایران کی-مت پس از حذف اثر پیش آزمون نشان داد که تفاوت معناداری (01/0 p<) در نمره کل آزمون ایران کی–مت و خرده مقیاس عملیات پس از ارائه برنامه مداخله ایجاد شده است. با این وجود تحلیل کواریانس چند متغیری تفاوت معناداری را در دو خرده آزمون دیگر آزمون ایران کی-مت یعنی حیطه مفاهیم و حیطه کاربرد پس از حذف اثر پیش آزمون نشان نداد (05/0 p>). به طور کلی یافتهها نشان داد که تمرین رایانه¬ای شناختی بر سه خرده آزمون حافظه فعال در دانش¬آموزان با مشکلات ریاضی تأثیر معناداری بجا گذاشته است. از طرف دیگر برنامه مداخله¬ای تنها بر حیطه عملیات دانش¬آموزان در آزمون ریاضی ایران کی-مت تأثیر معنادار داشته و بر روی دو حیطه دیگر این آزمون (مفاهیم و کاربرد) تأثیر معناداری نداشته است. واژگان کلیدی: تمرین رایانه¬ای شناختی، حافظه فعال دیداری-فضایی، مشکلات ریاضی
- Abstract
- Abstract The present research investigates the effectiveness of Computerized Cognitive Training on the Performance of Visual-Spatial Working Memory and mathematical problems of Students with mathematical Problems. A quasi-experimental pretest-posttest design was applied in this research, in which 24 students with mathematical problems selected through convenience sampling were randomly divided into control and experimental groups (each containing 12 individuals). The experimental group attended an interventional program called Brain Ware Safari for twenty five 50-60 minute sessions held in six weeks. Iran Key Math Diagnostic Test was applied in order to evaluate the mathematical ability of these students. Working Memory Test Battery for Children was used in pretest and posttest in order to evaluate their working memory. The achieved data was analyzed using univariate and multivariate covariance test. The findings achieved through data analysis show that after omitting pretest effect, test of working memory indicates the effectiveness of Computerized Cognitive Training on the performance of this memory both in students’ total score in the test and in working memory sub-tests (block recall test and maze memory) (P<0.01). The analysis of the after omitting results of the Iran Key Math Diagnostic Test also show that after omitting the pretest effects, a significant difference (P<0.01) appears in the total score of this test and the operation sub-scales after presentation of the interventional program. However, multivariate covariance analysis shows no significant difference in two other subscales of Iran Key Math Diagnostic Test, i.e. concepts and application, after omitting the effects of pretest (p>0.05). Generally, the findings show that of Computerized Cognitive Training has had a significant effect on three subscales of working memory test in the students with mathematical problems. On the other hand, the interventional program have merely affected the operation subscale of Iran Key Math Diagnostic Test significantly, while no significant effect was observed on two other subscales of this test (concepts and application). Key words: Computerized Cognitive Training, Visual-Spatial Working Memory, mathematical Problems