عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین (PMT)بر کاهش نشانه های برونی شده



    دانشجو در تاریخ ۰۱ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین (PMT)بر کاهش نشانه های برونی شده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62080
    تاریخ دفاع
    ۰۱ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    چکیده باتوجه به اهمیت و مزایای مداخلات خانواده محور در درمان نشانه‌های اختلالات رفتاری و با توجه به اهمیت درمان نشانه‌های برونی شده اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری و ناتوانی در کنترل خشم، نافرمانی، قانون‌شکنی و ...برای درمانگران، مربیان و والدین واین واقعیت که مشکلات رفتاری از شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی کودک و نوجوان محسوب می‌شود و حدود 50?از مراجعان به کلینیک های روان‌شناختی را کودکان با اختلالات رفتاری تشکیل می‌دهدتحقیق حاضر با روش شبه تجربی طرح پیش آزمون –پس آزمون دو گروهی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت والدین PMT را بر کاهش مشکلات رفتاری برونی شده در کودکان اختلال رفتاری سن 6 تا 12 بررسی کرده است. فهرست مشکلات رفتاری کودکان CBCL در یک نمونه 30 نفری (که نمره بالایی در مقیاس‌های برونی شده داشتند) و به صورت هدفمند از یک جامعه 250 نفری کودکان با نشانه‌های اختلالات رفتاری انتخاب شدند اجرا شد. سپس گروه نمونه به صورت تصادف به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند مادران کودکان گروه آزمایش طی 3 ماه و هر هفته در یک جلسه 2 ساعته آموزش مدیریت والدین شرکت کرد ندو گروه کنترل در این بازده زمانی هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که رفتارهای برونی شده گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در پایان دوره کاهش معناداری یافته است و روش آموزش مدیریت والدین موجب کاهش نشانه‌های اختلال و بهبود رابطه والد و کودک شده و به لحاظ آماری معنی‌دار است (01/) 0p?یافته‌های این پژوهش واجد کاربرد بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری برونی سازی شده کودکان در فضای بالینی و اعمال توسط والدین و مربیان است. واژه‏های کلیدی: آموزش مدیریت والدین، مشکلات رفتاری برونی سازی شده، آموزش گروهی، اختلالات رفتاری.
    Abstract
    Abstract The importance of family-centered therapy in curing signs of behavioral disorders like aggression and disability in controlling anger that is one of the most prevalent externalized sings of behavioral disorders in child hood and adolescence,and nearly50% of referred to psychological clinic are including in that,is undeniable.Due to importance of interference of family-centered treatments in curing signs of behavioral disorders,this research with a method of semi-experimental and with representation of pretest and post test reviews the effects of group training of parents in two group and with role playing of externalized behavioral problems (anger, aggression)in childhood and adolescence between the age of 6 to 12.Index of behavioral problems of child CBCL.In on sample consist of 80 people(that have high score in externalize scales)and purposefully selected from of session consisting 250 people from children with signs of behavioral disorder,and then performed.Then sample group randomly decided to two group of test and testament.The mother of children of test group during 3 months, each week participate in one session of 2 hour for training of parents management by role playing that mentioned in this method.by ALEN KAZDIN In his book of parent management training and of testament group in this time hasn,t receive any interference.result of test of analysis of varians and semi variable test show that training method meaningful of PMT base on presentation of role playing cause to decrease of sing of aggression and relationship of parent and child.and from statistical view is meaningful p<0/01