عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین نظریه ذهن و همدلی با توجه به نقش زبان کلامی در دانش آموزان با آسیب شنوایی و عادی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61281
- تاریخ دفاع
- ۰۳ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی رضائی میرحصاری
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- هدف: نظریه¬ ذهن، یکی از مباحث محوری روانشناسی رشد و فلسفه ذهن است و از کلیدی¬ترین مفاهیم در باب چگونگی کارکرد ذهن و تأثیر آن بر رفتار است. نظریه ¬ذهن به یک سازه¬ی نظری مهم و موضوعی قابل¬توجه برای محققان تبدیل شده¬است. رشد نظریه ذهن برای درک شرایط اجتماعی و روابط اجتماعی ضروری است و به فرد اجازه¬ می¬دهد رفتار مردم را دقیق¬تر پیش بینی کند و آن را توضیح دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه ذهن و همدلی در دانش¬آموزان با آسیب شنوایی و شنوا می¬باشد. روش شناسی: روش نمونهگیری برای دانشآموزان شنوا به صورت تصادفی چند مرحله¬ای بود، که طی آن 40 نفر از دانشآموزان از مدارس ابتدایی انتخاب شدند، در مورد گروه دانشآموزان دارای آسیب شنوایی 40 نفر به صورت در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. در این مطالعه برای سنجش همدلی از پرسشنامه همدلی بهر (اویانگ، 2009)، و برای سنجش نظریه ذهن از تکالیف باور کاذب (دنت، 1978) استفاده شد. برای تحلیل داده¬ها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته¬ها: یافته¬ها نشان داد بین نظریه ذهن دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان با آسیب شنوایی و شنوا در نظریه ذهن و همدلی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه¬گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، عملکرد دانش آموزان با آسیب شنوایی در تکالیف نظریه ذهن و همچنین نمرات همدلی به میزان قابل توجهی پایین¬تر از نمره دانش¬آموزان شنوا بود. بنابراین، لازم است در آموزش مهارت¬هایی از قبیل مهارت¬های اجتماعی به دانش¬آموزان با مشکلات شنوایی این مشکل را در نظر گرفت و مواد آموزشی را متناسب با درک شناختی آنان تنظیم نمود. واژگان کلیدی: همدلی، نظریه ذهن، تکالیف باور کاذب، دانش¬آموزان با آسیب شنوایی
- Abstract
- Aim: Theory of mind is one of the central topics of developmental psychology and philosophy of mind and of also one the most important concepts about the mind and how it affects behavior. Theory of mind has become an important theoretical construct as well as the topic of considerable research effort. A mature theory of mind is necessary for a mature understanding of social situations and social relationships and allows one to more accurately predict and explain people’s behavior. The present research investigates theory of mind and empathy in students with hearing impairment and hearing. Methods: sampling method for hearing students was multi – stage in which 40 students were selected. Another 40 students with hearing impairment selected in this study as available sample are from Tehran city elementary schools. In this study, for measure empathy, empathy quotient questionnaires (Auyeung, 2009) were used. To measure theory of mind, false belief tasks (Dennet, 1978) were used. For the analysis data multivariate analysis of variance and correlation analysis method was used. Results: The findings revealed that there was a significant difference between the theory of mind of the two groups. Findings of multivariate analysis of variance (Manova) showed there are significant differences between hearing impairment and hearing students in theory of mind and empathy. Conclusion: Based on the obtained results, significant reduction in theory of mind and empathy was seen in students with hearing impairment. Therefore, it is important to pay more attention to education theory of mind during education and rehabilitation of children with hearing impairment. Key words: empathy, theory of mind, false belief tasks, students with hearing impairment