عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر گذاری طبقه بندی اجتماعی خودی-غیر خودی بر میزان همدلی آشکار و همدلی فیزیولوژیک با افرادی که مرتکب رفتار بدی شده اند
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 563;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60725
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه مشتاق
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی تأثیرگذاری طبقه بندی اجتماعی خودی- غیر خودی بر میزان همدلی آشکار و همدلی فیزولوژیک با افرادی که مرتکب رفتار بدی شده اند، انجام شده است. در این پژوهش از 32 آزمودنی با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و سپس در دو گروه 11 نفره و یک گروه 10 نفره گمارده شدند. هر گروه، تصویر مضروب شده ی یک فرد خطاکار از ملیت های ایرانی، عربستانی و هندی را مشاهده کرد. پاسخ فیزیولوژیک آزمودنی ها در طول مدت دیدن عکس ها از طریق دستگاه بایوفیدبک دوکاناله، برآیندی حاصل از GSR و PPG ثبت گردید. در پایان، آزمودنی ها به سه سوال که به صورت آشکار همدلی آنان را در سه مولفه ی شناختی، هیجانی و حرکتی، مورد سنجش قرار می داد پاسخ دادند. همدلی خصیصه ای، توانایی ذهن خوانی و صفات شخصیتی آزمودنی ها به ترتیب از طریق مقیاس بهره همدلی بارون- کوهن، آزمون ذهن خوانی از طریق تصاویر چشم بارون- کوهن و پرسشنامه ی تجدید نظر شده ی شخصیت آیزنک-فرم کوتاه(EPQ-RS)، مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که با استفاده از تحلیل کواریانس، میان پاسخ های آشکار آزمودنی ها به تصویر آسیب دیده، از حیث نوع داستان و طبقه بندی خودی و غیر خودی خطاکار تفاوت معناداری وجود ندارد اما از بابت پاسخ فیزیولوژیک در سطح 01/0 در نوع داستان و در سطح معناداری 05/0 در طبقه بندی خودی-غیر خودی تفاوت معنادار مشاهده می شود. این نکته نشان می دهد که بین پاسخ آزمودنی ها در سطح آشکار و سطح نا آشکار همخوانی وجود ندارد و پاسخ های نا آشکار می توانند تحت تأثیر فرایند های شناختی طبقه بندی اجتماعی قرار گیرند. همینطور بین پاسخ افراد در مقیاس همدلی خصیصه ای، توانایی ذهن خوانی و صفات شخصیتی و همدلی با تصاویر آسیب دیده هیچ گونه همبستگی مشاهده نشد. کلید واژه ها: همدلی آشکار، همدلی ضمنی، طبقه بندی اجتماعی خودی-غیر خودی
- Abstract
- The present study investigated the effects of ingroup-outgroup social categorization on implicit empathy and physical empathy with people who have commit bad behavior. In this study, 32 participants were selected by random convenience sampling and were assigned in two groups with 11 members and one group with 10 members. Each image of a hurt transgressive person who where Iranian, Saudian and Indian, were observed by each group. Subjects's physiological responses observed during watching pictures by GSR and PPG biofeedback which were given us a result of these two signals.We measured three components of empathy, cognitive, emotional and motor responses with three questions. Empathic trait, mind reading ability and personality traits of participants were measured by Empathy Quotient of Baron- Cohen, Reading the Mind in the eyes of Baron-Cohen and the Eysenck Personality Questionnaire Revised-Short Form (EPQ-RS). The results using covariance analysis showed that, the participants's explicit responses to pictures, showed no signification result neither in ingroup-outgroup social categorization nor in the categorization of the story by nationality, but the physiological responses both in the story categorization (p<.01) and also in social categorization of ingroup- outgroup(p<.05) was significant. These findings also reveal that there is not correlation between implicit and explicit responses and implicit responses can be influenced by cognitive processes of ingroup-outgroup categorization.The results showed no correlation between empathic trait, the ability of reading the mind and personality traits with pictures of hurt transgressiver. Keywords: explicit empathy , physiological empathy, ingroup-outgroup social categorization