عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل محیطی موثر بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کارهای نوپا



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل محیطی موثر بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کارهای نوپا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 505;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61143
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    زهرا بادلی

    توجه به قواعد اخلاقی در فرآیند کسب و کار موجب دست¬یابی به توسعه پایدار و ماندگاری کسب و کارها در جامعه می¬شود. عوامل مختلفی از قبیل: فردی، محیطی و ماهیت کسب و کار موجب پایبندی کارآفرینان و مدیران کسب و کارها به عنوان فعالان اقتصادی جامعه به قواعد اخلاقی در تصمیم¬گیری¬های مرتبط با کسب و کارها می¬شود. از این منظر در این پژوهش تلاش گردیده است که عوامل محیطی مؤثر بر تصمیم¬گیری اخلاقی در کسب و کارهای نوپا در کشور شناسایی شوند. بدین منظور در قالب روش پیمایش و ابزار پرسشنامه اطلاعات مربوط به تصمیم¬گیری حدود 150 کسب و کار نوپا جمع¬آوری و به روش های تحلیل واریانس فریدمن، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهند که محیط سیاسی- اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و ارزش های انسانی- مذهبی بر تصمیم¬گیری اخلاقی تأثیر مثبت و معناداری دارند و تصمیم گیری اخلاقی نیز دارای تأثیر مثبت و معنادار بر عملکرد کسب وکار می باشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که تصمیم گیری اخلاقی مبتنی بر غایت مندی از بالاترین اولویت در فرآیند کسب و کار و تقریبا هریک از مراحل کسب و کار به صورت تفکیکی برخوردار است. واژگان کلیدی: عوامل محیطی، تصمیم گیری اخلاقی، کسب و کارهای نوپا
    Abstract
    Attention to the ethics rules in business process led to achieve sustainable development and sustainability of businesses in the society. Different factors such as: personal, environmental and nature of business cause entrepreneurs and business managers adherence, as economically active population, to ethical rules in businesses decision-making. Thus, authors have tried to identify environmental factors impacting ethical decision-making in novice businesses. In order to do so, survey methodology and questionnaire were used to gather information about 150 novice businesses and Friedman ANOVA, Linear regression and structural equation modeling methods were used to analyze it. The research findings show that political-economic environment, cultural-social environment, and human-religious values have positive effect on ethical decision-making and ethical decision-making has significant positive effect on business performance. Also the research findings show that ethical decision-making based on teleology has the highest rank in business process and approximately in each of business steps. Key words: Environmental Factors, Ethical Decision-Making, Novice Businesses