عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای بر توجه انتخابی و پایدار افراد سالم



    دانشجو در تاریخ ۰۲ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای بر توجه انتخابی و پایدار افراد سالم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 562;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60764
    تاریخ دفاع
    ۰۲ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    صدیقه فانی
    استاد راهنما
    جواد حاتمی

    توجه انتخابی و توجه پایدار از انواع توجه هستند و در انواع اختلالات روانپزشکی به ویژه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه مختل می شود. یافته های بسیاری نشان داده اند که تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای قشر پشتی جانبی پیش پیشانی، موجب بهبود عملکرد حافظه کاری در هر دو گروه آزمودنی های سالم و بالینی شده است. با این وجود، تاکنون هیچ پژوهشی به طور مشخص، به بررسی تاثیر این روش تحریکی بر توجه انتخابی و پایدار نپرداخته است. هدف پژوهش حاضر بررسی این سوال است که آیا tDCS ناحیه DLPFC چپ می تواند موجب بهبود عملکرد آزمودنی ها در تکالیف توجه انتخابی و پایدار شود. همچنین جنسیت و زمان اجرای تکلیف به عنوان متغیر تعدیل کننده در نظر گرفته شدند. 45 آزمودنی سالم در قالب سه گروه 15 نفری شامل گروه آزمایشی با دریافت تحریک مثبت، گروه آزمایشی با دریافت تحریک منفی و گروه کنترل با دریافت تحریک ساختگی در پژوهش حاضر شرکت کردند. شرایط آزمایشی شامل دریافت 10 دقیقه تحریک با شدت یک میلی آمپر، در سه جلسه، با فاصله حداقل یک روز بود. نیمی از افراد پس آزمون را در پنج دقیقه انتهایی تحریک اجرا کردند و نیمی دیگر پس از اتمام تحریک. در این پژوهش از آزمون عملکرد پیوسته، برای سنجش توجه پایدار و آزمون استروپ برای سنجش توجه انتخابی استفاده شد. تفاوت عملکرد آزمودنی ها در این دو تکلیف، در حین تحریک و پس از آن بررسی شد. یافته ها نشان دادند که در هر دو آزمون، تاثیر جنسیت و زمان اجرای تکلیف بر عملکرد آزمودنی ها معنادار است (05/0p<). در آزمون استروپ، تحریک منفی در مقایسه با تحریک ساختگی، موجب کاهش خطای آزمودنی ها شد (05/0p<). یافته های این پژوهش از این ایده حمایت می کنند که اجرای تکلیف در حین دریافت تحریک موجب بهبود عملکرد افراد می شود. همچنین، کارکردهای شناختی مرتبط با نیمکره چپ، برای مردان جانبی شده و مردان در زمینه کارکردهای شناختی مرتبط با نیمکره چپ، بهتر از زنان عمل می کنند. به خاطر به دست آمدن نتایج متناقض با پژوهش های پیشین، تکرار پژوهش در زمینه تاثیر tDCS بر توجه انتخابی پیشنهاد می شود. کلیدواژه: توجه انتخابی، توجه پایدار، tDCS.
    Abstract
    Selective and sustain attention are two types of attention and are disturbed in many psychiatric disorders Especially in ADHD. Many findings have shown that transcranial direct current stimulation of the left dorsolateral prefrontal cortex improved working memory performance in healthy and clinical subjects. However, no research specifically, addressed the stimulatory effect of this method on selective and sustain attention. The purpose of this study is the question whether the left DLPFC tDCS can improve the performance of the subjects in selective and sustain attention tasks. The gender and task execution time as a moderating variable were considered. 45 healthy subjects in three groups of 15 subjects participated in the study: 1. The experimental group received anode 2. The experimental group received cathode stimulation 3. The control group received sham stimulation. Experimental conditions included 10 minutes of receiving 1 mA stimulation intensity, in three sessions, with at least one day rest. Half of the subjects performed the tests after stimulus and the other half in the final five minutes of stimulation. In this study, the Stroop test was used to measure selective attention and the sustained performance test was used to measure sustain attention. Results showed that subject’s gender and task execution time is significant (p< 0/05). In Stroop test, negative stimuli as compared with sham stimulation, subjects error were reduced (p< 0/05). Our findings support the idea that lateralized stimulation effects in cognitive challenges may be gender-dependent. Due to come into conflict with the results of previous research on the effects of tDCS on selective attention repeating of this research is suggested. Keywords: selective attention, sustain attention, DLPFC, tDCS.