عنوان پایان‌نامه

کاربرد نقشه شناختی در آموزش الکترونیک وراهکارهای توسعه آموزش از این طریق



    دانشجو در تاریخ ۰۱ آبان ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربرد نقشه شناختی در آموزش الکترونیک وراهکارهای توسعه آموزش از این طریق" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60634;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 102
    تاریخ دفاع
    ۰۱ آبان ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    آموزش الکترونیکی توانایی آموزش به کمک اینترنت است. این شیوه آموزشی، یادگیری سریع به همراه کاهش هزینهها را فراهم می‌آورد و همچنین افزایش دسترسی به آموزش و قابلیت پاسخگویی صریح برای همه¬ی مشترکین در فرآیند آموزش را مهیا می¬کند. آموزش الکترونیکی به افراد و سازمان¬ها اجازه می¬دهد برای تحمل تغییرات در اقتصاد جهانی که اکنون در عصر جهانی شدن رخ می¬دهد آماده شوند، همچنین موانع، زمان و مسافت، خلاقیت عمومی، فرصت¬های آموزشی مبتنی بر تقاضای افراد، شرکت¬ها و کشورها را برطرف می¬کند. نقشه‌ها‌ی شناختی نوعی فرآیند ذهنی است شامل دنباله‌ای از تحولات ذهنی و روانی که طی آن فرد می‌تواند اطلاعات مربوط به مکان نسبی و ویژگی‌های یک پدیده را کسب کند، سپس رمزنگاری کرده و ذخیره کند و هرگاه نیاز شد، یادآوری کرده و رمز گشایی کند. به زبانی ساده‌تر، نقشه‌های شناختی روشی است که ما برای ساخت و انباشت دانش فضایی مورد استفاده قرار می‌دهیم و به چشم‌های ذهن اجاز تجسم می‌دهیم تا بارِ شناختی کاهش پیدا کرده و قدرت یادگیری و یادآوری افزایش پیدا کند. این پژوهش به دنبال یافتن مدل نقشه‌ی شناختی فراگیران در خصوص آموزش الکترونیکی است. با استفاده از این مدل می‌توان تاثیر عوامل مختلف را بر تصمیم فراگیران به استفاده از آموزش الکترونیکی را مورد بررسی قرار داد و با توجه به تاثیرات متقابل این عوامل تلاش نمود فراگیران را به سمت استفاده از آموزش الکترونیکی سوق داد. در این پژوهش، در ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع و همچنین بهره‌گیری از نظر متخصصین عوامل موثر بر استفاده از آموزش الکترونیکی تعیین گردید. در گام بعدی، با استفاده از پرسشنامه تأثیر گذاری این عوامل مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به استفاده از اعداد ترتیبی در پرسشنامه، از آزمون علامت برای ارزیابی فروض استفاده شد. برمبنای خروجی این پرسشنامه، نظرخواهی از متخصصین و تحلیل نظری، مدل اولیه‌ی نقشه‌ی شناختی فراگیران در خصوص آموزش الکترونیکی تهیه گردید. سپس با استفاده از نظر متخصصین مدل تصحیح گردید و شدت روابط متقابل میان عوامل اندازه گیری شد. در پایان نیز با توجه به مدل حاصله راهکارهایی برای توسعه‌ی آموزش الکترونیکی ارایه گردید. کلمات کلیدی: نقشه شناختی، آموزش الکترونیک، یادگیری سریع، فرایند ذهنی، روش آموزش
    Abstract
    E-Learning is the ability to learn via Internet. This Education method leads to fast learning, reduction in costs, increase in responsiveness and availability for all of the members of education process. E-learning makes the corporations and individuals’ adaptions for economic changes, which are happened in globalization process. It also overcomes the limitations of time, distance, public creativity and educational opportunities base on corporations and countries. Cognitive map is a kind of mental process involving a series of subjective changes in which a person can reach codes and save the approximate data about location and properties of a certain phenomenon and whenever it is needed, they can be retrieved and decoded. In other words, cognitive map is an approach to make and save the knowledge of something and then it lets the brain eyes to reduce the cognitive load and the ability of learning and remembering increases. This research is going to find the student’s cognitive map for E-learning. Using this model, the effects of different factors on student’s decisions in using E-learning, can be investigated and due to the interdependences of this factors, promote the students to use E-learning. In this research, the first step was using the literature on the experts’ opinions, by which the effective factors on E-learning could be identified. In the next step, a questionnaire was implemented for evaluating the effectiveness of these factors. Due to the ordinal numbers which were used in the questionnaire, the sign test was used for assumption test. Base on this questionnaire’s outputs and by concerning the expert’s opinions, the primary cognitive map model of E-learning was constructed. Then by the aid of experts, the model was corrected and the intensity of the interdependence of the factors was measured. Finally based on the model, some strategies for development of E-learning were proposed. Key Words: Cognitive map, E-learning, education method, mental process, fast learning