روشهای یادگیری قواعد اخلاقی در کسب و کارهای کوچک
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 504;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61140
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیرا امامی
- استاد راهنما
- قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- برای داشتن جامعه¬ای اخلاقی آموزش قواعد اخلاقی نیز به اندازه آموزشهای حرفه¬ای کسب و کار اهمیت دارد. برای آموزش اخلاق درمراکز آموزشی، اغلب روش سخنرانی سنتی استفاده می¬شود. اگرچه هدف از آموزش اخلاق وادار کردن دانشجویان به باور اهمیت اخلاق و نتایج (پیامدهایش) است. همانطور که قبلاً ذکر شد پرورش معنوی ساختاری پیچیده است که از ادراک، احساس و اجتماعی کردن تشکیل شده ¬است. بنابراین روش¬های تدریسی که برای تسهیل پرورش اخلاقی در دانشجویان مناسب هستند، شیوه¬هایی هستند که به پرورش اجتماعی، احساسی و ذهنی (ادراکی) دانشجویان توجه دارند. نهایتاً مسئولیت این امر که چگونه ابزار تدریس به کار گرفته ¬¬شوند، بر عهده¬ی فرد آموزش¬دهنده است. از دیگر نکات قابل توجه در این بحث نقش عوامل محیطی از جمله عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین محیط اقتصادی و سیاسی در یادگیری و به کارگیری قواعد اخلاقی در کسب و کارهای کوچک است. فرایند یادگیری در افراد همیشه تحت تأثیر محیط فرد واقع می شود و بسیاری از فاکتورهای محیطی می¬توانند فرایند یادگیری را تسریع بخشند و یا تحت تأثیر منفی قرار دهند. در این مطالعه بستر اجتماعی و فرهنگی، محیط اقتصادی و سیاسی و باورهای فردی را به عنوان عوامل محیطی در نظر گرفتیم و تأثیر آن را بر روشهای یادگیری قواعد اخلاقی بررسی کردیم. از این منظر در این پژوهش تلاش گردیده است که روشهای یادگیری قواعد اخلاقی در کسب و کارهای کوچک در کشور شناسایی شوند. بدین منظور در قالب روش پیمایش و ابزار مصاحبه اطلاعات مربوط به تصمیم¬گیری 7 نفر از اساتید اخلاق و 5 نفر از کارآفرینان صاحب کسب و کارهای کوچک جمع آوری و ارزیابی گردید و سپس با بازبینی مدل پیشنهادی در قالب روش پیمایش و ابزار پرسشنامه اطلاعات مربوط به روشهای یادگیری قواعد اخلاقی جمع¬آوری حدود 96 کسب و کار کوچک جمع¬آوری و به روشهای تحلیل واریانس فریدمن، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهند که محیط سیاسی- اقتصادی کشور بر یادگیری قواعد اخلاقی تأثیر منفی داشته و محیط فرهنگی- اجتماعی و باورهای فردی کارآفرین بریادگیری قواعد اخلاقی تاثیر مثبت و معناداری دارند و یادگیری قواعد اخلاقی نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد کسب وکار می¬باشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که روشهای جدید یادگیری در کشور کمتر مورد استفاده قرار می-گیرد. واژگان کلیدی: روشهای یادگیری، قواعد اخلاقی ، کسب و کارهای کوچک
- Abstract
- To have a moral society, moral rules education is as important as marketing and financial education in schools of business. mostly ,In training centers ,for Ethics education, traditional lecture method is used.Although the aim of ethics education, is forcing students to believe in the importance of ethics and results (consequences), As mentioned previously, the spiritual nourishment is composed a complex structure of perception, emotion, socialization. So, through teaching methods for facilitating ethical breeding, practices which are fostering social, emotional, and mental (cognitive) breeding are Appropriate for students .Ultimately, trainer is responsible for how this teaching tools are applied. Another striking point in this discussion is the role of environmental factors, including social and cultural factors as well as political and economic environment in learning and applying the ethical rules in small businesses. learning process in People is always impressed by the environment and many environmental factors can affect on learning process negatively or in expediting.In this research social, cultural context also political and economic environment and individual beliefs are considered as the environmental factors and its impact on moral rules learning methods are investigated. From this perspective, this study is trying to Identify the rules of ethical practices in small businesses in the country. To this end, in the form of survey and interview ,from 7 of ethics teachers and 5 entrepreneurs who own small businesses , some information about decision-making collected and evaluated .then by reviewing proposed model in the form of survey and questionnaire, information on ethics learning methods on about 96 small business collected and by Friedman, regression and structural equation model tests were analyzed. The research findings show that economic,political environment have a negative impact on moral learning norms and cultural, social environment and personal entrepreneur's beliefs have a significant positive impact. ethical rules Learning has a significant and positive impact on the business performance. The results also show that the new learning methods are less frequently used in the country. Keywords: learning methods, ethical rules, small businesses