عنوان پایاننامه
تاثیر عوامل زئومورفولوژیک در مخاطرات جاده ای پلور- آبسرد (مسیر لاسم - ارجمند)
- رشته تحصیلی
- جغرافیای طبیعی-ژئومورفولوژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1842;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63045
- تاریخ دفاع
- ۲۳ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- ارش منبری
- استاد راهنما
- مجتبی یمانی
- چکیده
- چکیده: احداث جاده تأثیرات متعددی در عملکرد فرایندهای ژئومورفولوژیک مسیر خود دارد و موجب تغییر آنها میشود و به طرز قابلتوجهی مخاطرات ناشی از حرکات دامنهای را افزایش میدهد. مسیر لاسم – ارجمند که تنها جاده ارتباطی بین جادههای هراز و فیروزکوه است 75 کیلومتر طول دارد و از مسیر کوهستانی عبور میکند و در طول آن انواع مخاطرات ژئومورفولوژیک به وقوع میپیوندند.در این راستا با استفاده از نقشههای زمینشناسی،توپوگرافی،عکسهای هوایی و سایر منابع اقدام به استخراج متغییرهای موثر در ناپایداری جاده شد و سپس با استفاده از GIS دادههای مورد نظر مانند شیب، جهت شیب، دوری و نزدیکی جاده به رودخانه و ...... شد.بعد از آن با استفاده از GPS ضمن انجام کار میدانی به اصلاح و تطبیق دادههای به دست آمده اقدام شد.در ادامه به منظور تعیین مقدار تأثیرگذاری هر کدام از متغییرها اقدام به وزن دهی به آنها بر طبق مدل آنتروپی شد.سپس ماتریس آنتروپی برای آنها تشکیل و محاسبه شد و به هر کدام از متغییرها ارزش آنتروپی اختصاص داده شد. که بر طبق آن دوری و نزدیک جاده به رودخانه دارای بیشترین ارزش و در نتیجه مهمترین عامل در وقوع مخاطرات در منطقه مورد مطالعه شناخته شد. بعد از آن جهت شیب،شیب،لیتولوژی دارای بیشترین تأثیر در وقوع مخاطرات بودند.در نهایت اقدام به تهیه نقشه پهنه بندی خطر برای محدوده جاده و کل حوضه لاسم شد.همچنین مشخص شد بیشتر مخاطرات در محل ترانشه های جاده به وقوع پیوستهاند که این امر نشان دهنده این مطلب است که باید بحث مهندسی ترانشه ها و پایدارسازی آنها توجه ویژه شود.
- Abstract
- Road construction has lots of influences on geomorphological processes function in its way, causes them change, and dramatically increases hazards resulting from range movements. Lassem- Arjmand road that is the only one between Haraz and Firouzkooh road, is 75 km long, passing through the mountains, and witnesses various types of geomorphological hazards along itself. With these fact in mind, using geological maps, topography, aerial photos, and other resources, effective variables on road instability has been extracted and then, using GIS, data such as gradient, direction of gradient, distance between road and river, and . . . have been collected. Then, along with field work, collected data have been modified and adjusted with GPS. After that, each of these variables has been weighed according to entropy model for the purpose of determining the amount of effectiveness of each. Entropy matrix formed and calculated for them and each of variables has been given entropy value. According to this process, distance between road and river has been most valuable variable and consequently, was the most important factor in the incidence of hazards in this area. After that, gradient direction, gradient, and lithology have been the most effects on incidence of hazards. Ultimately, hazard zoning map for road scope and the whole of lassem scope have been produced. It becomes evident that most of hazards have been occurred in road trenches, this shows that we must specifically pay attention to trenches engineering and their stabilization