عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر جایگاه آموزشی بر مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و استرس والدینی آن ها



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر جایگاه آموزشی بر مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و استرس والدینی آن ها" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60288
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    چکیده: هدف : این پژوهش به منظوربررسی میزان مهارت های اجتماعی ،عزت نفس و استرس والدینی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی عادی و استثنایی انجام شد. نمونه های پژوهش را دانش آموزان ناشنوای پسر مقطع راهنمایی تلفیقی و استثنایی استان قم در سال 91-90 تشکیل دادند. روش: پژوهش از نوع علی – مقایسه ای است که با انجام آزمون های مقیاس درجه¬بندی مهارت¬های اجتماعی گرشام والیوت فرم والدین، پرسشنامه عزت‌نفس کوپراسمیت و مقیاس استرس والدینی بری وجونز برروی 15 دانش آموز ناشنوای مدارس استثنایی و15 دانش آموز ناشنوای مدارس تلفیقی که به ترتیب با استفاده از نمونه گیری در دسترس از مدارس استان قم انتخاب شده بودند، اجرا شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های کالموگروف اسمیرنف برای مفروضه ی نرمال بودن وآزمون لوین برای یکسانی واریانس و برای بررسی تفاوت میانگین متغیر ها از آزمون t گروه های مستقل استفاده شد . نتایج : یافته های پژوهش نشان داد که در متغیر مهارت های اجتماعی و عزت نفس تفاوت بین دو گروه معنادار بود و میانگین این دو متغیر در مدارس تلفیقی بالاتر از مدارس استثنایی بود. اما در متغیر استرس والدینی تفاوت معنادار نبود. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که حضور دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس تلفیقی توانسته است باعث افزایش مهارت های اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا شود و همچنین لزوم توجه به آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس استثنایی را نشان می دهد. کلید واژه ها : مهارت های اجتماعی، عزت نفس، استرس والدینی، مدرسه تلفیقی، مدرسه استثنایی، دانش آموزان ناشنوا
    Abstract
    Abstract The purpose of this study was to compare social skills, Self-esteem and their parenting stress of boy deaf students in exceptional middle schools with those of integration schools in qom city. The sample of this study consisted of 30 deaf students includes 15 deaf students of exceptional schools and 15 deaf students of integration schools which were selected using the census sampling method. The students in two groups were matching by controlling education grade and degree of deafness.The measures used in this study were Social Skills Rating System Scale (SSRS)(1990), Self-esteem questionnaire of Cooper Smith(1967 )and Parental Stress Scale of Berry & Jones(1995) . The findings showed that there was a significant difference in social skills and Self-esteem between deaf students in exceptional schools and deaf students in integration schools. Also, the results not showd a significant difference between the parenting stress of students in exceptional schools and students in integration schools. The students in integration schools, in comparison to the students in exceptional schools, were highly in Social Skills and Self-esteem. Keywords: social skills, Self-esteem, parenting stress, deaf, exceptional schools, integration schools.