ارزیابی تاثیر فرایندهای یادگیری بر نوآوری استراتژیک (مورد مطالعه: شرکت ملی نفت ایران)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 512;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61731
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- شهاب احمدی
- استاد راهنما
- علی مبینی دهکردی
- چکیده
- پژوهش حاضر به ارزیابی تاثیر فرآیندهای یادگیری بر نوآوری استراتژیک می پردازد. نوآوری استراتژیک متمرکز بر تغییر در مدل های کسب کار، ایجاد بازارهای بدون رقابت، و ایجاد جهش در ارزش ارائه شده به مشتری می باشد. فرآیندهای یادگیری در این پژوهش شامل یادگیری های اکتشافی، یادگیری همگون ساز، یادگیری تحول گرا، و یادگیری سودآورانه می باشد. با بررسی فرضیات به این نتیجه رسیدیم که فرآیندهای یادگیری بر نوآوری استراتژیک تاثیر دارد، و از 4 بعد فرآیندهای یادگیری تنها یادگیری سودآورانه بر نوآوری استراتژیک تاثیری نداشت. همین طور توانایی های داخلی سازمان که شامل اجتماعی سازی، هماهنگی، و نظام مند سازی می باشد بر رابطه ی بین فرآیندهای یادگیری و نوآوری استراتژیک تاثیر داشت و با افزایش آن رابطه ی بین متغیر مستقل و وابسته تقویت می شود. هم چنین میزان کنشگرانه بودن استراتژی ورود به بازار رابطه ی بین فرآیندهای یادگیری و نوآوری استراتژیک را تعدیل میکند، و هر چه استراتژی فعالانه تر و کنشگرانه تر باشد، این رابطه تقویت می شود. شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان مورد مطالعه ی این تحقیق برگزیده شد. کلید واژه ها: نوآوری استراتژیک، فرآیندهای یادگیری، ظرفیت جذب، استراتژی ورود به بازار، توانایی های داخلی
- Abstract
- The present research focuses on evaluating the effects of learning processes on strategic innovation. Strategic innovation is about changing business models, creating markets without competition and a big surge of value propostion to customers. Learning processes entails explorative, assimilative, transformative, and exploitative processes. Through evaluating of our hypothesis, we came to the conclusion that Learning processes affect strategic innovation; exploitative learning is the only part of learning processes with no effect on strategic innovation. Also, combinative capabilities which includes socialization, coordination, and systematization affects the relationship between learning processes and strategic innovation. Moreover, proactivity of launch strategy moderates the relationship between learning processes and strategic innovation. National Iranian Oil Company was the case study of this research. Keywords: Strategic Innovation, Learning Processes, Absorptive Capacity, Launch Strategy, Combinative Capabilities