طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی صنعت بیمه (مطالعه موردی بیمه حافظ)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 506;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62599
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- محبوبه نوری
- استاد راهنما
- علی مبینی دهکردی
- چکیده
- مدل های کسب و کار، استراتژی سازمان هایی است که در یک محیط رقابتی به دنبال تغییر در شیوه کسب و کار خودهستند.نتایج تحقیقات نشان داده است که مهمترین مانع در گسترش کسب و کار الکترونیکی و شکست آن انتخاب اشتباه مدل های کسب و کار بوده است. هدف اصلی این تحقیق طراحی مدل کسب و کار الکترونیک شرکت بیمه حافظ است. این تحقیق از آن منظر مورد توجه است که با طراحی مدل مورد نظر می توان سیاستگذاری هایی در جهت بهبود و توسعه فعالیت های بیمه حافظ بخشید. از این رو سعی شد با الگوگیری از تحقیقات پیشین و مطالعات نظری چارچوب مناسبی برای انجام این تحقیق در نظر گرفته شود. بر اساس این چارچوب و نظر خبرگان به طراحی سوالات مصاحبه پرداخته شد و پس از مصاحبه های لازم و تحلیل اطلاعات حاصل از مطالعه موردی و بر اساس 12 مصاحبه صورت گرفته شاخص های اولیه مدل تحقیق استخراج شد و بر اساس این چارچوب به تهیه پرسشنامه پرداخته شد. در نهایت پس از تحلیل داده های بدست آمده مدل کسب و کار الکترونیکی بیمه حافظ در قالب آنتولوژی استروالدر ابعاد ارزش پیشنهاد، ارتباط با مشتریان، مالی، مدیریت زیرساخت ها تبیین شد. در بعد ارزش پیشنهادی 4معیار و 11 زیر معیار، در بعد ارتباط با مشتریان 4 معیار و 25 زیر معیار، در بعدمالی 3 معیار و 27 زیر معیار و در بعد مدیریت زیر ساخت 4 معیار و 27 زیر معیار از مصاحبه-ها استخراج شد. در مرحله کمی تحقیق جامعه آماری همه مدیران و کارکنان شرکت بیمه حافظ در نظر گرفته شدند که پرسشنامه بین آنها توزیع شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ که برابر با 82/0 بدست آمد مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها در این مرحله از آزمون میانگین و آزمون فریدمن برای تایید و رتبه بندی معیارها استفاده شده است.
- Abstract
- Designing a business model is the prime requirement for organizations seeking change in their business methods in a competitive environment. The research in this area has revealed that the most serious obstacle to promoting an e-business and its failure is selecting an improper business model. The main objective of this research is to design an e-business model for Hafiz Insurance Industry. Conducting this research is useful for developing policies to improve and develop insurance activities in Hafiz Insurance. Therefore, we tried to establish a comprehensive framework for conducting the research through reviewing the literature as well as theoretical studies in the area. The interview questions were designed based on the framework and comments made by the experts. After conducting the interviews and analyzing the data obtained from the case study as well as 12 interviews with experts, the primary indices for the research model was extracted and then the questionnaire was designed based on the framework. Finally, after analyzing the collected data, the e-business model for Hafiz Insurance was designed in the form of Osterwalder Anthology for proposed value, communication with customers, financial, infrastructure management. In the proposed value four criteria and 11 sub-criteria, in communication with customers 4 criteria and 25 sub-criteria, in the financial aspect 3 criteria and 27 sub-criteria, and in infrastructure management 4 criteria and 27 sub-criteria were extracted from the interviews. In the qualitative phase of the study, the statistical population included all the managers and employees of Hafiz Insurance Company. The questionnaire was distributed among them. The validity of the questionnaire was confirmed using Chronbach’s alpha (0.82). Friedman and mean tests were used to analyze and prioritized the criteria in this phase. Keywords: e-business model, e-business, Hafiz Insurance Co.