بررسی تاثیر دروس اخلاق بر رفتار دانشجویان دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی- اخلاق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1769;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42535
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- بی بی صفیه حسینی نژاد
- استاد راهنما
- محمدرضا رضوان طلب
- چکیده
- چکیده با توجه به جایگاه حساس و بحث برانگیز دروس عمومی معارف اسلامی( از جمله درس اخلاق) پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دروس اخلاق بر رفتار دانشجویان انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی بوده و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل31 سوال بسته و 2 سوال باز بوده است. جامعه آماری، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران که در نیمسال اول 88-87واحد اخلاق اسلامی را انتخاب کرده اند. نمونه آماری تحقیق شامل 305 نفر دانشجو بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. نتایج حاصل از پژوهش مشخص نمود که نیمی از دانشجویان ارائه درس اخلاق را ضروری می دانند اما معتقدند ادبیات متون آموزشی باید مورد بازبینی واقع شود آنان معتقدند از آموخته های درس اخلاق می توانند در زندگی شغلی آینده شان استفاده کنند و این درس همچنین باعث تقویت رفتارهای اجتماعی، افزایش معلومات دینی، و تقویت تعهدات اخلاقی در آنان شده است. در مقابل درس اخلاق چنانکه باید پاسخگوی سوالات و نیازهای اخلاقی آنان نبوده است. و شرکت در کلاس اخلاق باعث تغییر مثبت ذهنیت دانشجویان نسبت به اساتید روحانی نشده است. کلید واژه: کتب درسی، نگرش، دانشجویان، درس اخلاق، اثرگذاری،استاد.
- Abstract
- Abstract Considering the essential and disputable place of general lessons of Islamic teaching sciences such as Ethics, the present research has been launched with the goal of investigating the impression of ethics on student behavior. The research has been on descriptive and survey kind and the information gathering means have been the composed researcher questionnaire comprising 31 closed questions and 2 open question. The sampel the BA students of Tehran University, who have selected the Islamic ethics unit in the 1st semester of 2008_02009. The statistical research sampel included 305 students who were selected using cluster sampling method. The results indicate that half of the students the presentation of ethics as essential but they believe that the literature of teaching and educational text should be overviewed They believe that they can use the teaching and instructions of Ethics in their future job life and this course causes improving of their social behaviors increasing the religious knowledge and improving morale responsibility sense. In contrast ethics did not comply with their questions and moral needs. And attending in ethics class did not cause a positive change in student attitudes toward the clergy instructors. The Key Words: Text books, attitudes, students, ethics, impression, instructor.