اصول اخلاق اجتماعی بانوان در احادیث معصومین
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی - مبانی نظری اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43534
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۸۸
- استاد راهنما
- فهیمه فرهمندپور
- دانشجو
- مرضیه معماری
- چکیده
- چکیده: تردیدها و شبهات مطرح نسبت به مشارکت اجتماعی زنان و ارائه آرای افراطی و تفریطی در این زمینه، نشانه فقدان همگرایی و وفاق در اندیشه و عمل کسانی است که همگی به نحوی مدعی التزام به اندیشه دینی هستند. یافتن نگره متعادل و مبتنی بر اصول اخلاقی دین، برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان، اساسی ترین مسئله این پژوهش است. در این پژوهش، بررسی دقیق، تحلیل و استنتاج از متون دینی، با عنایت به ملاحظات ضروری استفاده از احادیث از یکسو و ملاحظات ویژه در مواجهه با احادیث زنان از سوی دیگر، ضمن توجه به اقتضائات جوامع انسانی معاصر، زمینه مناسب و قابل اعتمادی برای ارائه یک مدل دینی متعادل در این موضوع فراهم آورده است. با عنایت به شمول اصل مسئولیتپذیری انسانی بر زنان و گستره قلمرو مسئولیت های ضروری آنان در عرصه اجتماع ـ مستند به شواهد مسلم فقهی ـ نمیتوان در اصل جواز حضور و فعالیت اجتماعی زنان تردید کرد؛ اما این حضور مشروع، مشروط به دو شرط می تواند در قالبی مطلوب از منظر دین، مورد عرضه و دفاع قرار گیرد: اول رعایت اصول اخلاق اجتماعی از ناحیه زنان که شامل رعایت حیاء، هماهنگی فعالیت های اجتماعی آنان با مسئولیت های خانوادگی و ملاحظه تناسب فعالیت های ایشان با ویژگی های جنسیتی شان است و دوم رعایت ملاحظاتی از سوی دیگران در خانواده و جامعه نظیر توسعه امنیت، عرضه قوانین کارآمد و تحقق موقعیت مطلوب خانوادگی. فراهم آمدن این دو دسته عوامل و شرایط، بستر مساعد، ایمن و اخلاقی برای مشارکت اجتماعی زنان فراهم آورده، الگوی آرمانی از حضور زن مسلمان در روند فعالیت های مؤثر اجتماعی عرضه می کند. کلید واژه: زنان، اصول اخلاقی، اخلاق اجتماعی، مشارکت اجتماعی، احادیث زنان.
- Abstract
- Abstract: Doubts about women social partnership and intemperate and short-falling views in this basis ,is the symbol of lack of convergence and consensus in thought and acts of people who are obligated in religious thoughts.The basic point in this research is to find the dominant theory which is based on religious ethic. In this research,precise survey ,analysis and inference of religious texts, based on using of hadith about women ,with regard of contemporary requirements of human society ,provides authentic and convenient basis for proposing a religious dominant theory. With regard to women responsibility and the extension of the scope of their necessary responsibilities in society –documented on juridical evidential matter-we can not have doubt in the principle of women presence and social activities, however , this legitimate presence , provided two conditions can be defended from a religious view: First, the observance of social ethic by women such as modesty,coordination of their social activities and domestic responsibilities and the consideration of proportion of their activties with their gender and second, the observance of security,exposing efficient laws and realizing desireable domestic condition by the others and society.If these conditions and elements are provided, the convenient,safe and ethical space for women social partnership will be provided, and the ideal model of the presence of the moslem woman in effective social activitied will be presented. Key words:Women,Ethic principles,Social ethic, Social partnership,feminine hadith,Islamic visionary bases