شناسایی شاخصهای ارزیابی آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 488;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61527
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- سلیمه قنبری
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- هدف از این پژوهش شناسایی شاخص¬های ارزیابی آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی است. از این رو ابتدا پیشینه تحقیق و چارچوب مفهومی پژوهش ارائه می-شود. سپس با استفاده از روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبه مولفه¬های چارچوب مفهومی شناسایی می¬شوند. در این فرآیند از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته، بررسی اسناد و بررسی صفحات وب به عنوان رسانه دیداری جهت اعمال چندجانبه¬گرایی در روش تحقیق استفاده می شود. جامعه هدف شامل خبرگان علمی و تجربی در زمینه آموزش کارآفرینی کودکان هستند. تعداد نمونه ها از ابتدا مشخص نبوده و نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه می یابد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که از نمونه هشتم شواهد اشباع به چشم می¬خورد اما به منظور افزایش قابلیت اطمینان مصاحبه تا 12 نمونه ادامه یافت. در نهایت با تحلیل مضمون مفاهیم استخراج شده از روایات دسته¬بندی شده، مولفه¬ها و مقوله¬های ارزیابی آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی شناسایی می شوند. پس از طی مراحل مختلف و تجمیع مقوله¬ها و مولفه¬های موجود و یافته¬های پژوهش حاضر، برای سوالات تحقیق مجموعا 47 مولفه بدست آمد که از این تعداد، 11 مورد حاصل از یافته¬های این پژوهش می¬باشند. مابقی شاخص ها در پژوهش های سابق مطرح گردیده اند و در این پژوهش مجددا مورد تایید قرار گرفتند که این خود نشانه ای بر راستی آزمایی تحقیق حاضر است.
- Abstract
- The main aim of this study is to identify evaluation indicators of entrepreneurship education in elementary schools. Hence, after a literature survey, a conceptual framework for the current study is presented. Then, the components of the conceptual framework are identified using qualitative research methods through interviews. In this process, the semi-structured interviews, and the investigation of web pages are used as visual media multilateralism. The sample of study consists of academics and experts in the field of entrepreneurship education for children. The number of respondent was not set in advance and the sampling continued until theoretical saturation. The results show that the saturation is occurred since 8 samples however to increase the reliability of the results 12 samples of interviews were continued with 12 expert., Eventually, the components of the evaluation indicators of entrepreneurship education programs in elementary schools are identified by analyzing contents extracted from classified narratives. At the end of last stage of the research by aggregating components, sub-components and findings of the research 47 components were obtained for the research questions where 11 of them are exclusive to this research study. The remaining indicators have been discussed in the previous studies and in this study were approved again where this confirms the findings of the current study. Keywords: entrepreneurship education, child entrepreneurship, entrepreneurship education evaluation, evaluation indices.