عنوان پایان‌نامه

شناسایی روش های یادگیری کارآفرینان اینترنتی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی روش های یادگیری کارآفرینان اینترنتی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 481;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60238
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    بهاره مافی
    استاد راهنما
    قنبر محمدی الیاسی

    کسب و کارهای اینترنتی به سبب توسعه بخش¬های بازاریابی و فروش کسب و کارهای فعلی، ایجاد فضای جدید و کم هزینه برای راه¬اندازی کسب و کارهای جدید، شکل¬گیری کالاها و خدمات متناسب با فضای جدید و در نهایت توسعه کسب و کارها در مرزهای بین¬المللی توانسته¬اند، نقش کلیدی را در توسعه اقتصادی جامعه ایفا نمایند. عوامل متعددی نظیر داشتن دانش فنی، مهارت¬های تخصصی و... بر ایجاد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی اثرگذار است. بررسی روش¬هایی که کارآفرینان اینترنتی دانش¬ها، مهارت¬ها و بصیرت¬های مرتبط با کسب و کارها را شناسایی و کسب می¬نمایند، می¬تواند بر ایجاد و اداره اثربخش این نوع از کسب و کارها تأثیر اساسی داشته باشد. از این رو، این پژوهش درصدد است با توجه به تنوع روش¬های یادگیری مورد استفاده کارآفرینان، روش¬های یادگیری کارآفرینان اینترنتی را شناسایی، طبقه¬بندی و اولویت¬بندی نماید. همچنین در این پژوهش سعی شده است تا عوامل مؤثر بر یادگیری کارآفرینان اینترنتی نیز شناسایی و میزان تأثیر آن¬ها اندازه¬گیری گردد. در نهایت به منظور مشخص نمودن اثربخشی روش¬های یادگیری، میزان تأثیر این روش¬ها بر عملکرد مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور، در ابتدا مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته¬ای با 10 نفر از کارآفرینان موفق اینترنتی که به صورت هدفمند انتخاب شده¬اند، انجام گرفته است. پس از کدگذاری مصاحبه¬ها، به منظور تعیین روش¬های یادگیری کارآفرینان اینترنتی ایران، میزان تأثیر عوامل اثرگذار بر یادگیری آنان و میزان تأثیر روش¬های یادگیری بر عملکرد، از 376 پرسشنامه و روش آزمون تحلیل واریانس فریدمن، تحلیل رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بخش کیفی در مورد روش¬های یادگیری بیانگر چهار منبع متداول یادگیری یعنی منبع آموزش- انتشارات، منبع کار- وظیفه، منبع تعاملات انسانی- اجتماعی و منبع تقلید- الگوبرداری می¬باشد. همچنین در این بخش چهار عامل مؤثر بر یادگیری شناسایی گردید: ویژگی¬های شخصیتی کارآفرینان، مهارت-های کارآفرینان، ماهیت کسب و کار و ماهیت محیط کسب و کار. نتایج حاصل از این بخش در خصوص عملکرد یادگیری شامل ارتقای توانایی¬های فردی کارآفرین و ارتقای قابلیت¬های کسب و کار می¬باشد. نتایج حاصل از بخش کمی پژوهش در خصوص اولویت¬بندی روش¬های یادگیری نشان¬دهنده آن است که روش¬ یادگیری از طریق مشاهده و الگوگیری از بهترین وبسایت¬ها متداول¬ترین روش¬ یادگیری در بین کارآفرینان اینترنتی در ایران بوده است. همچنین نتایج مؤید تأثیر مثبت عوامل اثرگذار نام¬برده شده و روش¬های یادگیری کارآفرینان بر عملکرد فرد و کسب و کار می¬باشد. واژگان کلیدی: یادگیری کارآفرینانه، روش های یادگیری کارآفرینان، کارآفرینان اینترنتی، عوامل اثرگذار بر یادگیری کارآفرینانه، عملکرد یادگیری کارآفرینانه
    Abstract
    Development of sales and marketing divisions in currents businesses, creation of new low cost era of starting new businesses, formation of goods and services corresponding to the new era and finally development of businesses over international boundaries created a crucial role for Internet businesses in economic development of society. Several factors such as technical knowledge, skills and expertise affect development of Internet businesses. Investigating the ways in which internet entrepreneurs identify and acquire knowledge, skills and insights related to their business, may have major effect on creation and effective management of this business type. Therefore, due to diversity of learning methods of internet entrepreneurs this study will identify, classify and prioritize these methods. We have also tried to identify factors that affect internet entrepreneurs learning and their effectiveness. Finally, to determine the effectiveness of learning methods, the effects of these methods on the performance have been studied. In order to do so, first semi-structured interviews with 10 successful Internet entrepreneurs which purposefully selected have been done. Then after coding the interviews, in order to evaluate the learning methods of Iran internet entrepreneurs, the amount of influence on their learning and amount of influence of learning methods on performance, Friedman ANOVA, Regression and and structural equation modeling techniques were used on 376 questionnaires. The results of qualitative section indicate four most common source of learning which are education- publications source, work - task source, human - social interaction source, and imitation - benchmarking source. Also in this section, four factors were identified that affect learning: personal characteristics of entrepreneurs, skills of entrepreneurs, nature of business and nature of the business environment. The results of this section on learning performance include an increase in entrepreneur's personal abilities and increase in the business abilities. The results also confirm the positive effects of mentioned factors and learning methods of entrepreneurs on individual and business performance. Keywords: Entrepreneurial learning, Entrepreneurs learning methods, Internet entrepreneurs, factors affecting entrepreneurial learning, entrepreneurial learning performance