عنوان پایان‌نامه

طراحی و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه فعال



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه فعال" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59870
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    کرم بساطیان
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه فعال در دانش¬آموزان پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر خرم آباد و بررسی مقایسه ای دانش آموزان با مشکلات یادگیری ریاضیاتی و خواندن است. روش¬شناسی: 200 دانش¬آموز (100 نفر سوم، 100 نفر چهارم) ازدانش آموزان ناحیه یک و دو خرم آباد که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، و آزمون حافظه فعال و آزمون حافظه فعال وکسلر4 به عنوان فرم موازی اجرا شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و دوراهه استفاده شده است. یافته¬ها: ضریب دشواری سوالات برای هر خرده آزمون، به تفکیک بلوک انجام شد. پایایی آزمون با روش آزمون –باز آزمون برابر با 73/0 است. همچنین برای تعیین روایی از روش سه مرحله ای گرونلند و لین استفاده شد. که نتایج نشان می دهد که روایی سازه آزمون بر اساس تفاوت گروهی مابین افراد عادی و افراد با ناتوانی یادگیری مورد تایید می باشد. علاوه بر این همبستگی خرده آزمون¬ها و نمره کل با آزمون وکسلر تایید شد که همگی معنادار بوده است و ضریب همبستگی آزمون حافظه فعال مورد نظر با حافظه فعال وکسلر برابر با 72/0 بوده که در سطح 01/0 معنادار بوده است. نتیجه¬گیری: می توان این چنین عنوان داشت که آزمون طراحی شده دارای روایی و پایایی بوده و برای پژوهش های روان شناختی و آسیب شناختی، کاربرد تشخیص ناتوانی های یادگیری شرایط لازم را دارد. کلید واژه ها: حافظه فعال، مشکلات یادگیری ریاضیاتی و خواندن، پایایی، روایی
    Abstract
    Abstract Objective: This study examined the psychometric properties of the scale of working memory in the third and fourth grade male students of schools of khoram Abad and the comparison of students in their mathematic learning problems and their reading. Method: Two hundred students(100 third and 100 fourth) from area one and two Khoram Abad were selected randomly and given the working memory test and the working memory Wechsler 4 test as a form of parallel implementation. For analyzing survey data with spss21 statistical package descriptive statistics, pearson correlation, ANOVA and Dvrahh were used. Results: The index of difficulty for each subtest, was stimated based on block separated. Reliability of the test- retest was 73%. to determine the validity of three- stage the approach Gronland and Lynnwas used. The results show that the validity of the test based on the difference between normal people and people with a learning disability is approved. In addition, the correlation subtests and the total score of the Wechsler tests confirmed that all the memory tests were significant and the correlation with the Wechsler memory with 72% at the level of 0/01 was significant. Conclusion: it can be said that the designed test has validity and reliability and it is appropriate to be used in psychological and impairment-related studied.it can also has the ability to diagnose learning disabilities. application is required. Keywords: Working Memory, learning mathematic problems and reading, reliability, validity