عنوان پایان‌نامه

مقایسه نظام آموزشی و مراکز علمی آل بویه



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه نظام آموزشی و مراکز علمی آل بویه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1760ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42416
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۸۸

    چکیده: مراکز علمی به جهت آن که زمینه رشد علوم و تربیت دانشمندان را فراهم می آورند از جایگاه والایی برخوردار بوده ، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب می شوند. موضوع این پژوهش مقایسه نظام آموزشی و مراکز علمی آل بویه و سلجوقیان از منظر میزان اثر بخشی تعصب یا تساهل مذهبی آنان است. محقق ضمن بررسی مولفه های اساسی نظام آموزشی در این دو ساختار حکومتی ، به واکاوی میزان اثر گذاری تساهل یا تعصب مذهبی این دو خاندان بر شکل گیری وتوسعه مراکز علمی ومحصول نظام آموزشی در این دو دوره پرداخته است. حاکمان آل بویه با سایر ادیان و مذاهب با تساهل برخورد می کردند اما حاکمان سلجوقیان رفتاری متعصبانه داشته و به تقویت مذهب شافعی و حنفی می پرداختند. این تنوع سیاست مذهبی بر مراکز علمی از قبیل : مساجد، خانقاه ها ، رصدخانه ها ، بیمارستان ها، کتابخانه ها، دارالعلم ها و مدارس؛ همچنین بر نظام آموزشی این مراکز از قبیل: متون آموزشی، گزینش استادان و شاگردان اثر گذار بوده است. کلید واژه ها: نظام آموزشی، مراکز علمی، آل بویه، سلجوقیان،تساهل مذهبی و تعصب مذهبی.
    Abstract
    Abstract Educational Centers pave the way for development and expansion of knowledge and upbring young scientists. Therefore they are considered as one of the most important and sublime achievements of human culture and civilization which has gained a prominent position throughout history. The research tries to "Compare Pedagogical Centers and Educational Systems of Buyeh and Seljukian Dynasties" and find out how their religious tolerance and intolerance worked in this case. After studying principle components of educational systems in these two governmental structures, we will try to understand how their religious tolerance and intolerance affected the establishment and development of educational centers and pedagogical systems in these two eras. Governors in Buyeh dynasty tolerated other religions, but Rulers in Seljukian dynasty showed intolerance and only protected Shafeis and Hanbalies. This diversity in religious policies significantly influenced different educational centers (such as Mosques, Abbeys, Observatories, Hospitals, Libraries, Schools and Academies) and pedagogical systems in these centers (such as Educational Pamphlets, Tutor Recruitment and Student Selection Procedures). Keywords: Pedagogical Systems, Educational Centers, Buyeh Dynasty, Seljukians, Religious Tolerance, Religious Intolerance.