تاثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر میزان پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتمای دانش آموزان پرخاشگر
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60389
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهسا مهربان
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش آموزش کنترل خشم بر میزان پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان پرخاشگر بود. این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است . جامع? آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پای? اول متوسطه شهرستان ری است که از بین این افراد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند از این تعداد 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل ، به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش ، هشت جلسه آموزش مهارتهای کنترل خشم را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش ، پرسشنام? پرخاشگری آیزنک و پرسشنامه آزمون شخصیتی کالیفرنیا بود. یافته ها نشان داد نمرات تفاوت پرخاشگری افراد در?گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد کاهش چشمگیری داشت. تلویحات نظری یافته ?ها مورد بحث قرار گرفت. ?واژگان کلیدی: آموزش کنترل خشم ، پرخاشگری،سازگاری فردی،سازکاری اجتماعی.
- Abstract
- Abstract The main aim of anger management training on the level of aggression aggressive students. This quasi experimental study was conducted. ? adolescent female participants had a mean age of 15 years. Experimental and control groups in terms of variables such as parental addiction alive ? divorce and family matched. ? then anger control program in a group of 8 sessions once a week for an hour and a half ? experimental group and all participants before and after training ? completed the Eysenck aggression testThe pre-test and post-test using test ? t student for independent groups were analyzed. Results showed differences in aggression scores in the experimental group than in the control group was significantly lower ?. ? theoretical implications of these findings are discussed. Key words: control anger, Personal and Social Adjustment