عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل موثر بر فرایند یادگیری توسعه خدمت جدید در بانکها-مطالعه موردی کارکنان ادارات مرکزی بانک صادرات ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل موثر بر فرایند یادگیری توسعه خدمت جدید در بانکها-مطالعه موردی کارکنان ادارات مرکزی بانک صادرات ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 477;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60148
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    مسعود پیامی
    استاد راهنما
    محمدرضا میگون پوری

    امروزه توسعه خدمات جدید به عنوان عامل رقابتی بسیار مهمی در صنایع مختلف مخصوصاً بانکها شناسایی شده است، از اینرو محققان زیادی به زمینه تحقیقاتی نوآوری در خدمات و مدیریت نوآوری گرایش پیدا نموده اند. فرآیند توسعه خدمات جدید نقشی حیاتی در افزایش بهره وری در سازمانهای خدماتی ایفا نموده به همین دلیل توسعه خدمات جدید می تواند در کسب مزیت رقابتی برای بانک ها بسیار موثر و مهم باشد چرا که اینگونه بانکها با توجه به شرایط رقابتی شدید موجود، نیازمند دستیابی به محصولات، خدمات و ابزارهای جدیدی هستند که بتوانند از آن طریق خود را نسبت به سایر رقبا متمایز بکنند و این میسر نمی شود مگر اینکه عوامل موثر بر فرآیند توسعه خدمات جدید شناسایی بشوند. این تحقیق در پی پاسخ به این سوال بوده که چه عواملی بر فرآیند توسعه خدمت جدید در بانکهای ایران موثر هستند . این پژوهش از منظر هدف کاربردی بوده و در اینجا به منظور پاسخ به سوالات اصلی و فرعی تحقیق از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. برای شناسایی ابعاد مساله به شیوه کیفی، با استفاده از رویکرد روایتی و تکنیک مصاحبه های نیمه ساختار یافته با هدف کسب اطلاعات عمیق از مصاحبه شوندگان، روایت ها و داستانهای بیان شده 11 نفر از مدیران ارشد بانکی در حوزه آموزش و پژوهش در زمینه فرآیند توسعه خدمت جدید بانکی و همچنین اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت آموزشی و توسعه محصول جدید تا مرحله دستیابی به اشباع نظری بر اساس کفایت داده به منظور شناسایی عوامل مورد نظر مستند گردید. در فاز بعدی ضمن بررسی و شناسایی عوامل موثر بر فرآیند توسعه خدمات جدید در بانکها ارزیابی تعمیم پذیری آنها با استفاده از روش تحقیق کمی غیر آزمایشی به شیوه پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه (به تعداد 130نسخه) در طیف وسیعتری از کارشناسان بانکی بانکهای صادرات، ملی، پارسیان، ملت ، شهر، تجارت، سرمایه و ... صورت گرفته و نظرسنجی انجام شد که در نهایت 86 پرسشنامه جمع آوری شد. سپس داده های حاصل از این پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان دادند، عوامل بسیاری بر فرآیندهای توسعه خدمت موثر هستند که اهم آنها عبارتند از : عوامل فردی، عوامل فناوری، عوامل سازمانی، عوامل نهادی، عوامل محیطی و روشهای آموزشی. یافته ها نشان می دهند که عوامل نهادی، عوامل سازمانی و روشهای آموزشی دارای بیشترین تاثیر هستند و بانکها برای گسترش فرآیندهای توسعه خدمت جدید بانکی باید اولویت خاصی را به این سه عامل بدهند. کلمات کلیدی : توسعه خدمت جدید
    Abstract
    Todays, New Service Development(NSD) in different industries, particularly in banks, is identified and considered as a very important and competitive factor. For this, there is a great tendency among researchers to work on this field. The NSD process has had a critical role in efficiency increasing .Hence, in banks, developing of new services has an important and effective role in gaining a competitive advantage. Based on existing conditions, for being different among the competitors the banks are in serious need of gainig new products, services and tools. So in this research we tried to identify those factors which can influence NSD in Iranian banks.This research is a functional one, and in order to answer the main and sub questions, mixed survey methodology has been applied. For identifying the problem dimentions, in qualitative method, gaining deep information from interviewers, narrative method and semi structured interview has been done and the narratives and stories of 11senior executives with expertise in education and banking NSD researches field, as well as, academics experts in NPD and educational management, to achive theoretical saturation, and identifying the factors which impact on NSD, were gathered. In the next phase, after evaluating and identifying the factors which impact on NSD, in a wider range, non-experimental quantitative methods in form of questioner survey (about 130 questioners) among Iranina banks experts( Saderat,Melli,Mellat, Tejarat,Sepah, Parsian,Sarmayeand Shahr banks) was done and about 86 complete questioners were collected. Then the collected data by using SPSS and PLS softwares were analized. The results cleared that, there are many factors which impct on NSD, but by omitting the less important ones, the main factors like individual, technology, organizational, institutional, invironment factors and training methods as the last one were identified. Finally, based on the result of analizing of the data it was cleard that the institutional, organizational factors and training methods have the most impact on NSD, and Iranian banks need to develop new services, should consider them more in relative to others. Key Words: New Service Development