تاثیر رفتار(شبکه سازی اجتماعی) در کاهش موانع نوآوری کسب و کارهای کوچک و متوسط منتخب
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61418;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 511
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- پیمان اژدری
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- با توجه به نقش بی بدیل کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها، پرداختن به موضوعات پژوهشی مرتبط با این خیل عظیم، از گذشته مورد توجه پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله کارآفرینی قرار گرفته است. همچنین با توجه به پویایی فزاینده ی محیط کسب و کار و بروز تغییرات بنیادین در سنت های پیشین، میزان این توجه افزایش نیز پیدا کرده است. نوآوری و پرداختن به تغییر، شرط بقای هر کسب و کار، فارغ از اندازه ی آن است. در واقع کسب و کارهای کوچک و متوسط با توجه به کمبودهایی که از حیث منابع با آنها روبرو هستند و نیز تشدید این کمبودها در گذر از فرآیند نوآوری، نیاز دارند تا از نقاط قوت سایرین استفاده کنند، البته به شرطی که در توانایی های خود نیز با دیگران شریک شوند. این عملکرد همان مفهوم شبکه و شبکه سازی را در نوآوری القا می نماید. اما با وجود زمینه ی مساعد نوآوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط، آنها در پیمودن فرآیند نوآوری با موانع بسیاری از جمله موانع مرتبط با هزینه، دانش و بازار روبرو هستند و با توجه به نقش کلیدی کسب و کارهای کوچک و متوسط، تسهیل این موانع حائز اهمیت بسیاری است. به این ترتیب این پژوهش در صدد آن است تا بکارگیری روش شناسی کم?ی، تاثیر رفتار شبکه سازی را بر کاهش موانع نوآوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه مورد SPSS تهران بررسی کند. به همین منظور داده های بدست آمده از پرسشنامه توسط نرم افزار تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با توجه به مقیاس کمی داده ها و نرمال بودن توزیع آنها، به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. به منظور تعیین ترتیب ابعاد رفتار شبکه سازی در پیش بینی تاثیرگذاری بر موانع نوآوری نیز از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تمامی ابعاد رفتار شبکه سازی بر کاهش موانع نوآوری تاثیر مثبت داشته و در این بین متغیر استفاده از ارتباط و بیشترین تاثیر را بر کاهش موانع نوآوری مرتبط با هزینه داشته است
- Abstract
- Discussion about Small and Medium Enterprises (SMEs) and factors that affecting them is important, because of unique SMEs’ properties in economic development. “Networking Behaviour” and “Innovation” is two of these characters. In spite of the fact that many studies have been done about this field, we encounter too many gaps. In this study, the relation between networking behaviour and innovation barriers has been examined by using correlation and regression methods. We used qualitative method in this study and distributed questionnaire between 118 numbers of SMEs that working in University of Tehran Science and Technology Park. According to the results of this paper, the relation between networking behaviour and facilitating of innovation barriers can be confirmed. Maintaining, building and using contacts, have most effect on facilitating innovation barriers, respectively