عنوان پایاننامه
مبانی اصول و روش های تربیت عاطفی در نهج البلاغه
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59638
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- غلامرضا گزمه
- استاد راهنما
- محمدرضا شرفی جم
- چکیده
- چکیده این پژوهش با هدف دستیابی به شیوه های تربیت عاطفی به ویژه در ارتباط با سه مولفه عاطفی «امید»،«اندوه»و«خشم» به بررسی «مبانی، اصول و روشهای تربیت عاطفی در نهج البلاغه»می پردازد. برای دست یابی به اهداف پژوهشی در ابتداء از روش توصیفی و تحلیلی و سپس به منظور استنتاج دلالتهای تربیتی از روش استنتاج قیاسی و الگوی بازسازی شده فرانکنا برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شده است. برای تربیت عاطفی در مولفه «امید» پنج مبنای «ایمان عامل امید به خدا»،«استقامت و تقویت روحیه امیدواری»، «یقین و امیدواری به ذات مقدس الهی»،«دنیا، مقدمه آخرت»،«محرومیت،حاصل از امید به غیر خدا» و در مولفه اندوه به مبانی چون « غم و شادی از برای آخرت»، «دنیا سرای موقت و ناپایدار»،«رقّت قلب و پیوند عاطفی»، «تکرار ناپذیری حیات دنیوی»و«ربوبیت خدای تعالی» ارائه شده است و در مولفه «خشم» نیز به سه مبنای «حبّ ذات(نفس)»،«جایگاه رضا و خشنودی خدا» و« نیاز آدمی به مدیریت خشم» اشاره شده است، متناسب با این مبانی، اصول و روش های تربیتی ارائه گردیده است. به عنوان نمونه در مبنای «ایمان عامل امید به خدا»، اصل ضرورت امیدواری به رحمت الهی و روشهای دعا و نیایش، شکر نعمت و توبه استغفار و در مبنای حبّ ذات از مولفه «خشم» به «اصل التزام به حدوسط» و روش«اعتدال و میانه روی» و اصل«تناسب» و روش «رعایت» می توان اشاره داشت . کلید واژه ها: عواطف ،تربیت عاطفی،مبانی تربیتی، اصول تربیتی، روشهای تربیتی، نهج البلاغه، امید، اندوه، خشم
- Abstract
- Abstract The aim of this process is obtaining to the methods of emotional training especially in relation to three emotional compilations, »hope«, »grief«, and »anger« is considering the basis, elements and the ways of emotional training in Nahjol-ballahe. To obtain to the process aims, at first is used the descriptive and analytic method and then for drawing a conclusion of training reasons is used from the ways of deductive drawing a conclusion and recreated pattern of Frankna for analysis the results. To emotional training in the compilations of »hope« is presented five foundations as »the faith is the reason of hope to God«, »perserverence and reinforcement the mentality of hopefulness«, »certainty and hopefulness to holy nature of divine«, »the world is the introduction of futurity«, »privation, obtained of hope to except of God «and about grief compilation such as »grief and happiness for futurity«, »the world is a temporary and unstable house«, »tender-heartedness and emotional joint«, »un repetition of secular life« and »lord of most high« and in anger compilation also refer to three basis of love nature (self)«, »position of God satisfy «and »human need to management of anger«. According to this basis, there are principles and training ways. For example, in basis of the faith is the reason of hope to God, the main elements is hopefulness to diving mercy and the ways of prayer and praise, thanks of blessing and repentance of asking forgiveness and at the basis of love nature can refer to the main necessity to average limit and the ways of temperance and moderation and origin of proportion and the ways of observance. Keywords: emotions, emotional training, educative principals, educative methods, Nahjol-ballaghe, hope, grief, anger