اثر بخشی مهارت های زندگی بر پرخاشگری دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59838
- تاریخ دفاع
- ۱۲ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- بهمن بصیرت نژاد
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر برای آزمودن تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پرخاشگری دانش آموزان پسردبیرستان های شهر لاهیجان طراحی واجرا شد.با توحه به ماهیت مطالعا ت،اجرای این پژوهش به یک آموزشگاه در این شهر محدود شد.روش انجام این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود.تعداد 30 نفر دانش آموز از میان دانش آموزان آموزشگاه که در سال تحصیلی 92 -91 مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه بر گزیده وبه دو گروه 15 نفری(آزمایش و کنترل)تقسیم شد.سپس ارزیابی های پیش از مداخله آزمایش از آزمودنی های هر دو گروه به عمل آمد.در گام بعدی،برنامه ی آموزش مهارت های زندگی به عنوان عامل آزمایشی یا متغیر مستقل در 8 جلسه،برای 15 عضو گروه آزمایشی ارائه شد. در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد وبه برنامه ی عادی خود ادامه داد.بعد از اعما ل متغیر آزمایشی آزمون های پس از مداخله برای اعضای هر دو گروه اجرا وفرایند جمع آوری داده ها کامل شد. برای سنجش پرخاشگری،از پرسشنامه پرخاشگری باس وپری استفاده شد.برای تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا،اختلاف نمره های پیش وپس آزمون برای هر یک از آزمودنی ها،در هر مقیاس وخرده مقیاس های ناظر بر متغیر وابسته تعیین گردید. سپس میانگین نمره های اختلاف برای هرگروه محاسبه ودر پایان از آزمون آماری کوواریانس برای مقایسه میانگین های گروه های آزمایش وکنترل استفاده شد.این پژوهش شامل یک فرضیه تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری بود وچهار فرضیه فرعی،مولفه های کنترل پرخاشگری هم در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.تحلیل داده ها نشان داد گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل،پس از پایان جلسا ت آموزشی مهارت های زندگی،در مقیاس کلی پرخاشگری، خرده مقیاس خشم و خصومت کاهش معناداری داشته است. ولی درخرده مقیاس های پرخاشگری بدنی و کلامی کاهش معناداری نداشته است. کلید واژه ها: مهارت های زندگی،پرخاشگری،پسران نوجوان
- Abstract
- Abstract Present study was to examine the effect of education on life aggressive of boy students in the high schools of Lahijan city was designed. Because of the importance of studies, this study was limited to one school in this city. This experimental method was with pre-test - post-test or control group. A total of 30 students from the school students who were enrolled in the academic year 92 -91, excerpted for example, and then, into two groups of 15 (test and controlling) partitioned. Then, the pre-intervention assessments of test in both groups were tested. In the next step, life skills training program as an independent variable or an experiment in 8 sessions, the experimental group were presented to 15 members. While the control group did not receive any training and continued your regular schedule. Then, the tests of after intervention for both groups implemented and data collection process was complete. To measure aggression, the Buss and Perry Aggression Questionnaire was used. For data analysis, first, the difference between pre-and post-test scores for each test, at each scale manure scale was determined by observing the dependent variable. The mean difference scores were calculated for each group at the end of covariance test was used to compare control and experimental groups. This study includes a hypothesis of efficacy of life skills training on aggression and four sub- hypothesis of this study were to investigate the control of aggression. Data analysis showed that the experimental group compared with the control group after training sessions of life skills, the overall scale and small-scale of aggression, anger and hostility has decreased significantly. But, physical aggression small-scale, and verbal has not had significant reduction. Keywords: life skills, aggression, teenage boys