تاثیر سرمایه انسانی بر قصد کارآفرینانه : مطالعه موردی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 475;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59955
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- فریبا محمدی
- استاد راهنما
- محمد علی مرادی
- چکیده
- افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاه¬ها، به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، در سال-های اخیر و رشد نامتناسب ظرفیّت اشتغالزایی با آن، بیکاری دانش آموختگان را به یکی از معضلات مهم کشور تبدیل کرده است. طبق آمارهای رسمی سرشماری سال 1390، حدود شانزده درصد از فارغ¬التّحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه¬ای رشته¬های علوم، ریاضی و کامپیوتر و حدود یازده درصد از دانش آموختگان رشته¬های مهندسی، ساخت و تولید بیکارند. یکی از راه¬های اشتغال، کارآفرینی است. بهترین پیش بینی کنندهی هر رفتاری از جمله کارآفرینی، قصد است. عوامل متعدّدی در شکل¬گیری قصد کارآفرینانه دخیل هستند که یکی از این عوامل سرمایهی انسانی است. پژوهش حاضر تلاش می¬کند تا بر اساس ادبیّات و حقایق آشکار شدهی ایران و با ارائه یک الگوی مفهومی نظری، اثر سرمایهی انسانی را بر قصد کارآفرینانه از طریق متغیّرهای میانجی سبک شناختی شهودی و منطقی بسنجد. در این پژوهش، سرمایهی روان¬شناختی و متغیّرهای فردی به عنوان متغیّرهای کنترلی در نظر گرفته شده¬اند. جامعهی آماری پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تشکیل می¬دهند که از این میان تعداد 140 پرسشنامه از طریق نمونه¬گیری در دسترس، از دانشجویان گردآوری شد. به منظور پردازش داده¬ها، ابتدا با استفاده از نرم¬افزار SPSS آزمون¬های توزیع نرمال، میانگین و همبستگی برای بررسی رابطه متغیّرهای پژوهش انجام شد. سپس با استفاده از نرم افزار SmartPLS مدل نهایی پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. طبق نتایج بهدست آمده، می¬توان اظهار نمود که اثر سرمایهی انسانی (شامل آموزش و تجربه) بر قصد کارآفرینانه مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اثر تجربه، سرمایهی روانشناختی و متغیّرهای فردی بر قصد از طریق سبک شناختی به اثبات رسید؛ درحالی¬که آموزش تنها از طریق سبک شناختی منطقی بر قصد کارآفرینانه مؤثّر است. کلید واژه ها: قصد کارآفرینانه، سبک شناختی، سرمایهی انسانی، سرمایهی روانشناختی
- Abstract
- The increase in the number of university graduates, especially at MA level, in the recent years on one hand and the disproportionate growth of employment on the other hand, has made graduates unemployment one of the major challenges of the country. According to the census official statistics in 2011, about 16% of MA and PhD holders in Sciences, Mathematics, and Computer are unemployed; also, the figure for unemployed graduates in the majors such as Engineering, Manufacture and production is about 11%. Entrepreneurship is one of the ways to create employment; and intention is the best predictor of any behavior including entrepreneurship. Entrepreneurial intention is influenced by different factors, including human capital. Depending upon the related review of literature and facts revealed in Iran, the present study tries to present a conceptual –theoretical model and investigate the effect of human capital on entrepreneurial intention through mediator variables as well as intuitive and rational styles. In this study, psychological capital and individual variables were regarded as control variables. The participants of the study incorporate the MA students of the School of Electrical and Computer Engineering of Tehran University. It is well worth mentioning that 140 questionnaires were gatherded from the students through convenience sampling. As for data analysis, normal distribution test, mean test and correlation test were first conducted to examine the relationship between the variables, using SPSS. As the last phase of the study, Smart PLS was used to examine the final model. The research yielded the result that human capital (education and experience) has a significant effect on entrepreneurial intention. It was also proved that experience, psychological capital, and individual variables influence intention through cognitive style while education influences entrepreneurial intention through rational style, respectively. Keywords: Entrepreneurial Intention, Cognitive Style, Human Capital, Psychological Capital.