اثر بخشی آموزش حل مسئله بر میزان بحران هویت و آمادگی به اعتیاد
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59513
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- امین خواجه منصوری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله بر کاهش بحران هویت و آمادگی به اعتیاد می باشد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که در آن از یک گروه آزمایش و یک گروه گواه با انجام پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. داده ها به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای جمع آوری شد، به این صورت که از بین دوناحیه¬ی آموزشی شهرستان یزد، یک ناحیه و از بین تمامی مدارس، دو مدرسه (همگی به صورت تصادفی) انتخاب و پرسشنامه بحران هویت و مقیاس آمادگی به اعتیاد روی دانش آموزان پایه اول آن ها اجرا شد. تعداد کل این دانش آموزان، 129 نفر می باشد. از این میان، 30 نفر از دانش آموزانی که بحران هویت داشتند و در پرسشنامه آمادگی به اعتیاد به میزان دو انحراف معیار و بیش تر، بالاتر از میانگین جامعه نمزه کسب کرده بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش بسته آموزشی حل مسئله قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که نمرات گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری در بحران هویت و آمادگی به اعتیاد کاهش یافته است (001/0P <). می توان نتیجه گرفت که از آموزش حل مسئله جهت بهبود بخشیدن به بحران هویت و آمادگی به اعتیاد دانش آموزان دبیرستانی سود جست. کلید واژه ها: بحران هویت، آمادگی به اعتیاد، آموزش حل مسئله
- Abstract
- The purpose of this study is determining the effect of problem-solving training on identity crisis and addiction tendency. The method of this research is quasi-experimental which there are an experimental group and a control group with pretest and post test. The data are collected from multistep random sampling method in which from two school districts only one school district and from two schools, just one school are selected randomly. Then identity crisis and addiction tendency Questionnaires are given to the selected students. The total number of students is 129. From these students, 30 students who have identity crisis and their standard deviation in addiction tendency questionnaires are above two or more than two, are selected and are organized in two experimental and control groups (the number of students in each group was 15). The experimental group got training with problem solving training packages in 8 sessions each 90Minutes. For analyzing the data, the ANCOVA test was used. The results of this study shows that the scores of experimental group in post test have been decreased significantly in identity crisis and addiction tendency. We can conclude that the problem solving training is useful for improving identity crisis and addiction tendency of high school students. Keywords: identity crisis, addiction tendency, problem solving training