تاثیر گرایش کارآفرینانه و گرایش به فناوری بر موفقیت محصول جدید صادراتی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63556
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی سلطانی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- ادبیات پژوهشی حوزه کسبوکار حاکی از آن است که ازآنجاییکه توسعه محصول جدید برای عملکرد برتر و پایدار علیالخصوص در بازارهای رقابتی اهمیت فراوان دارد، شرکتهای صادراتی در تلاشاند تا عملکرد محصولات جدید صادراتی خود را بهبود بخشند. همچنین، درجه تمرکز شرکتها بر مسائل مرتبط با بازار یا مسائل مربوط به حوزه فناوری بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر عملکرد محصول جدید، دغدغه اغلب شرکتها است. این پژوهش برای نخستین بار با بررسی شرکتهای صادراتی تولیدکننده مواد شیمیایی در استان تهران نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه صادراتی و گرایش به فناوری هر دو بر موفقیت محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارند. واژگان کلیدی: گرایش کارآفرینانه، گرایش به فناوری، تلاطم فنّاورانه، پویایی بازار صادراتی، موفقیت محصول جدید صادراتی
- Abstract
- The literature implies that since developing new products is essential for superior and sustainable performance especially in competitive markets; export companies try to improve their export new product performance. On the other hand, the degree to which companies should focus either on the market or the technological issues as some factors affecting new product performance has been a problem that companies may often encounter. Using a survey of chemical producing companies, the current research for the first time shows that both export entrepreneurial orientation and technology orientation have significantly positive impact on export new product success and those effects are positively moderated by the level of competitive intensity in the export market. In addition, the relationship between export entreprenurial orientation and export new product success is positively moderated by the level of technological turbulence. Keywords: Entreprenurial Orientation, Technology Orientation, Export New Product Success