طراحی مدل ترکیبی برای ارزیابی آموزشهای سازمانی دربانک رفاه
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66844
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- رضا آقاجانی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- از آن جا که برای بقا و پیشرفت در محیط رقابتی و متغیر امروزی، آموزش منابع انسانی در سازمان ها به عنوان امری ضروری و حیاتی شناخته شده است، بسیاری از سازمان ها برنامه های آموزشی مختلفی را در برای کارمندان خود تدارک می بینند. اما همواره این سوال برای مدیران آن وجود دارد که آیا منطقی و معقول است که مبالغ کلانی را صرف آموزش افراد در سازمان کنیم؟ چه عواملی بر بازدهی دوره های آموزشی اثر می گذارند؟ هنگام ارزیابی دوره های آموزشی و استفاده از مدل های رایج مربوط به آن به چه عوامل و نکاتی باید توجه نمود؟ به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر این است که با تحلیل و بررسی مدل های تا کنون معرفی شده و همچنین شناسایی عوامل موثر بر ارزیابی آموزش سازمانی، مشخص شود که در طراحی مدل ارزیابی آموزش سازمانی چه نکات و عواملی باید مد نظر قرار گیرد. برای حصول این هدف از روش تحلیل محتوا و تحلیل تم بهره برده ایم. به این منظور، داده ها از طریق مصاحبه¬های باز و عمیق با 10 نفر از شرکت کنندگان و برگزارکنندگان دوره¬های آموزشی در بانک رفاه که بر اساس نمونه گیری گلوله برفی در سال 1392 انتخاب شده بودند، جمع آوری شدند. داده های بدست آمده بر اساس تحلیل تم به وسیله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت تعداد هفده تم فرعی در قالب چهار تم اصلی شامل عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی و عوامل سازمانی به عنوان عوامل موثر بر ارزیابی آموزش های سازمانی در بانک رفاه شناسایی شدند که در فرایند طراحی دوره های آموزشی باید به آن ها توجه نمود.
- Abstract
- Since human resource training is known as an essential and critical factor for organizations to survive in today’s volatile and competitive environment, many organizations provide their employees by different training programs. But there is always a question for all managers that is it logical to invest large amount of money on training employees? What are the factors that affect the effectiveness of training courses? What factors and points should be considered when evaluating organizational trainings? Therefore, this research aims to determine what factors and points must be considered in designing training evaluation models by reviewing and analyzing the models that have been introduced so far and explore the factors that affect organizational trainings. To this end we used content analysis and thematic analysis and the data was gathered through open and deep interviews from 10 Refah K. Bank organizational training participants and holders that were selected according to the concept of snow-ball sampling in 2013. The interviews were analyzed through coding and four main theme and 17 subthemes were determined as the effective factors that influence organizational training in Refah K. Bank and should be considered when designing and evaluating the trainings.