عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی مفهومی برای تدوین طرح توسعه فردی درگروه مپنا



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی مفهومی برای تدوین طرح توسعه فردی درگروه مپنا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61844
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    وحید بیگی
    استاد راهنما
    آرین قلی پور

    توسعه شایستگی های کارکنان ، در بهبود عملکرد فردی و سازمانی نقشی اساسی ایفا می کند. معمولاً سازمانها برای توسعه کارکنانشان، اقدامات متنوعی انجام می دهند که فاقد جهت گیری مشخص است. در این پژوهش طرح توسعه فردی به عنوان ابزاری کارآمد در هماهنگ کردن تلاشهای سازمان برای توسعه فردی کارکنان، معرفی و فرآیند به کارگیری آن برای توسعه شایستگی های فرد، تبیین شده است. برای حصول این هدف از روش نظریه پردازی زمینه ای، بهره برده ایم. به این منظور، داده ها از طریق مصاحبه های باز و عمیق با 8 نفر از کارکنان بخش منابع انسانی شرکت نصب نیرو از گروه مپنا، که بر اساس نمونه گیری نظری در سال 1392 انتخاب شده بودند؛ گردآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براین اساس مقوله محوری که سایر مقوله ها حول آن شکل می گیرند، توسعه شایستگی های فرد می باشد. همچنین توسعه جویی فرد، مسابقه برای پیشرفت، دریافت بازخور عملکردی و اجبار به توسعه به عنوان شرایط علّی، فرهنگ سازمانی توسعه محور، نوین سازی سازمانی، و دیدگاه مدیریت عالی سازمان به عنوان شرایط زمینه، ویژگی های شخصی کارکنان، رضایت شغلی، پشتیبانی سرپرست، و توان مالی سازمان به عنوان شرایط مداخله گر، به کارگیری طرح توسعه فردی به عنوان راهبرد و بهبود عملکرد فردی، بهبود عملکرد سازمانی، تعارضات عدالت خواهانه، و بهبود قابلیت استخدام به عنوان پیامد شناسایی و روابط میان این متغیرها تشریح شد و در نهایت روایتی از به کارگیری طرح توسعه فردی برای بهبود شایستگی های فرد ارائه گردید.
    Abstract
    Employee competency development plays a fundamental role in improving the personal and organizational performance. To develop their employees, organizations usually adopt varying practices, but without any certain orientation. In this thesis, individual development plan (IDP) has introduced as an efficient instrument in aligning organizations attempts to develop their people, also the process of adopting IDP to competency development has been explained. To this end we used Grounded theory methodology and data was gathered through open and deep interviews from 8 experts in Nasb-niroo co of MAPNA group Human resource unit that were selected according to the concept of theoretical sampling in 2013 and then analyzed through open, axial and selective coding. Core category around which other categories are collected is individual competency development. Also personal development seeking, competition for advancement, receiving performance feedback, and compulsory development are regarded as causal conditions, development oriented organizational culture, organizational modernization, and senior management perspective are regarded as context conditions, Personal characteristics of employees, job satisfaction, supervisor support, and financial capability are regarded as intervening conditions, utilization of IDP regarded as strategy and finally improvement of individual performance, improvement of organizational performance, justice-related conflict, and improvement of employability of employee are regarded as Consequences of this process and relationships among these categories has been explained. In the end of this thesis a story about utilizing IDP to developing personal competency has been narrated.