چالشهای فرهنگی وقانونی دراستقراروپیاده سازی ضوابط کرداری-رفتاری دربانک رفاه
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61894
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- هدیه رستمی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- این تحقیق، با هدف بررسی چالش های فرهنگی و قانونی برای استقرار ضوابط کرداری- رفتاری انجام پذیرفت. از دهه 1990، اکثر شرکت های بزرگ جهان، ضوابط کرداری- رفتاری را تنظیم و به کار گرفتند. این شرکت ها این ضوابط را به عنوان وسیله ای برای بیان مسئولیت اجتماعی شرکت پذیرفتند. محتوای ضوابط کرداری- رفتاری، بستگی به سازمان دارد. ضوابط کرداری- رفتاری، می تواند شامل موضوعاتی اعم از صداقت، رفتار منصفانه، ارزش های کلیدی همچون کارتیمی و رفتار اخلاقی و مناسب باشد. این ضوابط در برخی از شرکت ها با هدف معرفی رفتارهای قابل قبول برای کارکنان طراحی شد. هم اکنون، شرکت ها به سمت معرفی کدهای داوطلبانه و استقرار و پیاده سازی ضوابط سوق داده شده¬اند. استقرار ضوابط به این معناست که ضوابط کرداری- رفتاری تنها در حد نوشته¬ای باقی نمانند بلکه به طور روشن در رفتارهای اعضای سازمان جاری و ساری شود برای این منظور لازم است به ویژگی های فرهنگی و قانونی توجه شود. کدهای رفتاری با توجه به زمینه فرهنگی خاصی نوشته می¬شوند اما در جریان استقرار در زمینه های فرهنگی متفاوتی منتشر می شود. همچنین قانون و عرف می تواند در مواردی با ضوابط دچار تضاد و تناقض شود. به همین دلیل ممکن است مفاهیم آن دستخوش تغییر شود. در این پژوهش، از روش کیفی و به طور اخص از تحلیل تم استفاده شد. تحلیل تم، بیان کننده روشی است که در آن محقق از طریق بازخوانی مکرر و غوطه ور شدن در داده ها، کدهای اولیه ای را ایجاد می کند، سپس آنها را ابتدا در قالب تم فرعی و نهایتاً تم های اصلی تقسیم بندی می نماید و برای هر تم، با دقت نامی انتخاب می کند. برای این منظور، با 10 نفر از مدیران میانی و کارشناسان بانک رفاه مصاحبه شد. در نهایت 26 تم فرعی شناسایی گردید که در 12 تم اصلی جای گرفت. همچنین محقق در جریان کد گذاری، متوجه تفاوت موضوعی کدها گردید به همین دلیل مجموع تم ها در3 مقوله متفاوت دسته بندی شد. در این تحقیق، هدف از استقرار ضوابط کرداری-رفتاری، استاندارد کردن رفتارهای کارکنان بانک رفاه است به نحوی که ارزش مشتری مداری جاری شود و نتیجتاً رضایت مشتری حاصل گردد. لذا یافته های این پژهش در پاسخ به دو سؤال اصلی آن، به جز شناسایی چالش های فرهنگی و قانونی، عوامل اثر گذار برای استقرار مؤثرتر ضوابط را تعیین نمود و در نهایت پیشنهاداتی به بانک رفاه ارائه شد.
- Abstract
- This research has conducted with the purpose of cultural and legal challenges for implementing code of conduct. From 1990, most of the big companies in the world have determined and implemented the code of conduct. These companies have accepted these codes as a mean of expressing social responsibilities. The content of code of conduct depends on organizations. Code of conduct can include themes such as integrity, fair behavior and key values such as team works and proper moral behavior. For the time being, companies are moving towards introduction of voluntary codes and implementing them, implementing codes means that, code of conduct is not only in written forms but also, is obviously seen in behavior of organization members. To reach this aim, paying attention to cultural and legal features is required. Code of conducts are return regarding to particular cultural context but in the process of implementing they are circulated in different cultural context. Also, lows and customs, in some cases, can be contradicted with codes. For these reasons concepts are prone to changes. This research is conducted by qualitative method and more particularly by thematic analyses. Thematic analyses expresses a method in which the researcher create primary codes by frequent rereading and swamping by data. Then, the codes are divided in forms of sub_ themes and finally main themes. For each themes a name is carefully chosen, in this research 10 of the managers and experts of Refah bank were interviewed. Finally 26 sub_ themes were identified and placed in 12 main themes. Also, the researcher in the process of codifying notice the subjective difference between codes and because of that total themes were classified in 3 different categories. The purpose of implementing of code of conduct is to standardize Refah bank staff's behavior in a way that the value of client oriented concept is indicated. Thus, client satisfaction is resulted, therefore, finding of this research in respo