بررسی اثرات هنجارهای اجتماعی برپنهان سازی دانش درسازمان
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61949
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- راحیل کشاورز
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- علی رغم تلاش هایی که در حوزه مدیریت دانش جهت تسهیل انتقال دانش در سازمان صورت گرفته است، همواره افراد دانش را منبع قدرت خود دانسته و تمایلی به تسهیم آن ندارند. این مساله موجب شده است که افراد نه تنها دانش خود را در سازمان به اشتراک نگذارند، بلکه در پاسخ به درخواست همکاران، دانش خود را پنهان سازند. پیشینه تحقیقات نشان می دهد که هنجارهای اجتماعی، عامل اثرگذار بر نیت رفتار است. با توجه به این مطلب، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هنجارهای اجتماعی بر پنهان سازی دانش در سازمان است، که رابطه میان هنجارهای اجتماعی و نیت رفتار پنهان سازی دانش در سازمان تحت تاثیر تعدیل کننده های هویت گروهی، انتظارات پیامد و درگیری خود می باشد. جهت بررسی این رابطه در سازمان طراحی و مهندسی صنایع انرژی، 145 پرسشنامه شامل 41 سوال جمع آوری گردید. فرضیات با استفاده از نرم افزارهای SPSS، LISREL، و Microsoft Office Excel مورد آزمون قرار گرفت. در نهایت، وجود رابطه میان هنجارهای اجتماعی و پنهان سازی دانش در سازمان اثبات شد و اثر تعدیل کنندگی انتظارات پیامد و درگیری خود نیزبه اثبات رسید. با این وجود فرضیه تاثیر تعدیل کنندگی متغیر هویت گروهی بر رابطه میان هنجارهای اجتماعی و پنهان سازی دانش در سازمان مربوطه رد شد. به این ترتیب پیشنهاد این تحقیق استفاده از مدیریت ارزیابی عملکرد مناسب است که مشوق فعالیت های تسهیم دانش بوده و از پنهان سازی دانش در سازمان جلوگیری نماید.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد