عنوان پایان‌نامه

بررسی فرآیند خلق آثار فرانسیس بیکن



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فرآیند خلق آثار فرانسیس بیکن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68619
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    مجتبی شفائی

    موضوع این پژوهش بررسی و تحلیل فرایند خلق آثار فرانسیس بیکن است.اوتنش‌های بین عقل و احساس، تصور و تصویر، سکون و حرکت و نظم و آشفتگی – را کاوید تا تعدادی از جذاب‌ترین و تأثیرگذارتریننقاشی‌های قرن را خلق کند. هدف این پژوهش بررسیفرماز لحاظ دلالت¬های محتوایی در آثار بیکن است. در این راستا، در ابتدا بهصورت مختصر به زندگینامه او پرداخته‌شدهاست. چرا که زندگی هنرمند از هنرش جدا نیست.بدون شکموقعیت‌های زمانی، مکانی، اجتماعی، روحی و عاطفی و دیدگاه و بینش هنرمند در روند آفرینش¬ اثر هنری تأثیرگذار است؛مسئله تأثیرپذیری، الگوبرداری و تأثیرپذیریبیکن از هنرمندان پیشین و معاصر خودکه در این پژوهش با آوردن مستندات تصویری و منابع مکتوب، مبنایی برای مطالعات تطبیقی آثاری است که در روند شکل‌گیرینقاشی‌های بیکن سهم به سزایی داشته‌اند. منبع و فکر اولیه نقاشی¬های بیکن ازعکس‌هابهویژه عکس¬های رادیوگرافی، تصاویر پیاپی، فیلم¬های سینماییومجموع? وسیعیاز منابع تصویری بود. عکس¬ها بیش‌ترین منبع اقتباس هنرمند بودند. بدین جهت نقش عکس در روند آفرینش نقاشی‌های بیکن اهمیتی اساسی در این پژوهش خواهد داشت. همچنین پرتره و فیگور به عنوان دو ژانر اصلی نقاشی‌های بیکن مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. پرسش اصلی این پژوهش این است که: نقاشی چگونه می‌تواند با استقلال از روایت پردازی در تصویر به جوهر? ناب این هنر دست پیدا کند؟اگر بیکن با توجه به گفته خود مانع بهوجود آمدن روایت در آثارش شده است، چگونه و طی چه روندی توانسته است به این مهم دست پیدا کند؟ بررسی نظری? استقلال نقاشی از روایت پردازی، در این پژوهش هدف اصلی است؛ که نتیج? آن غنا بخشیدن به پژوهش‌های نظری در نقد و تجزیه و تحلیل آثار نقاشی است. واژگان کلیدی: فرانسیس بیکن، اکسپرسیونیست، سوررئالیسم، فیگوراتیو، پرتره، دفرماسیون، روایت¬گری، عکس.
    Abstract
    Abstract The objective of this study is to analyze the process of creating works of Francis Bacon. He searched through the tensions between reason and emotion, imagination and image, stillness and motion, order and chaos to create some of the most fascinating and influential paintings of the century. This paper examines the implications of the content in the form of Bacon's works. First, his biography will be abbreviated, because the Artist’s life never separated from his art. Certainly some facts like: time, place, social, emotional and artistic perspectives and the point of view of artist are impressive in the creation of art; influence of the former and contemporary artists on Bacon, according to the documents such as the visual and textual sources, are the bases for comparative studies, have contributed to the formation of Bacon's paintings. The primary idea source in Bacon’s paintings is photos, especially radiographic images, successive images; movies and a wide range of video sources. The photos are considered as the most important adaption source for artist. Therefore, the position of photo in the creation process of Bacon's paintings will be essential in this research. Portraits and figure paintings as well as the two main genres of Bacon’s painting will be analyzed. The main research question is: How painting can, independent of narration in image processing, achieve the essence of pure art? If Bacon, According to what he said before, impeded the narrative creation in the works, how and through which process, he could achieve this important fact? The verifying of the theory of independence of painting from narrative processing is the main objective of this research that will be caused enriching the theoretical research and analysis of the painting. Key words: Francis Bacon, expressionism, surrealism, figurative, portrait, deformation, narration, photo.