عنوان پایاننامه
رویکرد چند نهادی به پیشگیری از نقض قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی
- رشته تحصیلی
- حقوق کیفری و جرم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3500;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61046
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مختار معروفی
- استاد راهنما
- محمود مهدوی
- چکیده
- جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی که سالانه جان بسیاری از هم¬وطنان مارا می¬گیرد، علاوه بر ضایعات انسانی هزینه سنگینی بر کشور وارد می آورد. این واقعیت تلخ ضرورت بررسی عمیق این معضل در جهت پیشگیری و کاهش اثرات زیان بار آن را روشن می سازد. در حوزه پیشگیری از جرم رویکرد نوینی که با بسیج همه¬گانی نهادهای مرتبط با جرم خاص اقدام به کنترل و پیشگیری از جرم می¬کند در سال¬های اخیر با عنوان « رویکرد چندنهادی به پیشگیری » شناخته شده است. این رویکرد در حوزه جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی، بسیار اثر بخش است، زیرا ماهیت این جرایم و تخلفات چند عاملی است. نقض قوانین و مقررات رانندگی که ناشی از عواملی چون رفتار رانندگان، وسیله نقلیه، جاده¬ها، قوانین و مقررات و مدیریت و نظارت است، نشانگر لزوم دخالت نهادهایی چون وزارت صنعت و معدن، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و... است که می توانند با ارائه برنامه¬ای منسجم و به دور از موازی¬کاری با اتخاذ سیاست¬های همسو، در پیشگیری از جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی موثر واقع شوند. در این پژوهش با عملیاتی کردن رویکرد چند نهادی به پیشگیری در معضل یادشده تلاش می¬شود ضمن برشماری نهادهای مختلف در سه حوزه آموزشی؛ ساختاری و اجرایی با تمسک به مصاحبه از آسیب دیدگان این حوادث و اطلاع از علل حوادث به روایت قربانیان آن، پیشنهادهای اجرایی در هر سه حوزه یادشده ارائه گردد.
- Abstract
- Driving offenses claim hundreds of lives of Iranians every year. In addition to loss of lives, these offenses impose heavy financial costs on the country. This bitter reality calls for in-depth study of driving offenses to put forth ways for prevention and reduction of this problem. Recently, a new approach called “multi-institutional approach to prevention” has been introduced to facilitate cooperation and collaboration of all organizations and institutions related to certain crimes such as driving offenses. This approach has proven to be very effective in prevention of driving offenses. This is because the nature of these offenses is multifactoral. Violation of driving rules and regulations that results from such factors as driver behavior, the quality of vehicle, roads, pertinent rules and restrictions, management and control, highlights the need for interference of such organizations as Ministry of Trade, Industry and Mine, Ministry of Roads and Urban Planning, Ministry of Health and Medical Education, Ministry of Education, Ministry of Higher Education, etc. These ministries can help alleviation of driving problems and offenses at well-arranged and integrated program upon non-parallel responsibilities and joint policies. This research work relies on multi-institutional approach in prevention of driving offenses, and introduces various institutions involved in three educational, structural and executive areas. In the meantime, it has conducted interviews with the individuals injured in accidents or with survivors of the victims on reasons behind serious accidents and casualties to life to offer proposals in the three above-said areas.