عنوان پایان‌نامه

نقش تصمیم گیری های اثر ساز در موفقیت کارآفرینان اینترنتی مورد مطالعه کارافرینان اینترنتی نوپای ایرانی و کانادایی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش تصمیم گیری های اثر ساز در موفقیت کارآفرینان اینترنتی مورد مطالعه کارافرینان اینترنتی نوپای ایرانی و کانادایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی- سازمانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 489;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60494
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    محمد حسن مبارکی

    کارآفرینی اینترنتی به دلیل ماهیت فردی‌اش تا حدود زیادی، وابسته به تصمیماتی است که در فرد طول چرخه حیات کسب و کارش اتخاذ می‌نماید. در این میان، ساراس ساراسواتی (2001) سبک تفکر اثرسازی را به عنوان شیوه تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان معرفی می‌نماید. پنج موقعیت اصلی تصمیم‌گیری اثرساز عبارتنداز نحوه انتخاب فرصت، نحوه تعامل با بازار، تعیین زیان، برخورد با حوادث محیطی و نیز انتخاب شرکا. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته، رابطه آنها با ملیت افراد و موفقیت کارآفرینان نیز، مورد ارزیابی قرار گرفته است. سنجش موفقیت کارآفرینان با کمک شاخص‌های استخراج شده از مصاحبه‌ها حاصل شد. جهت یافتن روابط و تحلیل عوامل، مطالعه میدانی برروی جامعه کارآفرینان اینترنتی و مانادائی انجام گرفت، که نتایج 118 پرسشنامه از 121 پرسشنامه پر شده قابل استفاده بود. تحلیل‌های صورت گرفته با کمک نرم‌افزار SPSS نشان داد که کارآفرینان نوپای اینترنتی ایرانی بیشتر از کارآفرینان نوپای کانادائی از تفکرات اثرساز استفاده می‌کنند و تنها در بعد شراکت استراتژیک نمره پائین‌تری دریافت کردند. همچنین تحلیل‌های AMOS از تأثیرات مثبت تصمیمات اثرساز بروی بهبود نوآوری، مخاطب و معیارهای مالی و همچنین رضایت شخصی فرد کارآفرین، حکایت دارد. کلید واژه‌ها: اثرسازی، تصمیم‌گیری کارآفرینانه، علی‌گرائی، کارآفرینی اینترنتی، کسب و کار جدید
    Abstract
    Due to the foundation of Internet entrepreneurship, personal decisions play essential role in e-business cycles. Sarasvathy (2001) introduce effectuation model as an optimum reasoning in high level of uncertainty .Five phases of decision making in new venture process were studies. These steps enclosed to opportunity recognition, relation with market, loss identification versus profit estimation, saying welcome to environmental challenges and making strategic alliances versus competitive strategies. Moreover, the relation of success was conducted to factors such as nationality and gender. Success index were concluded from the interviews. Quantitative study was performed on Iranian and Canadian entrepreneurs. Total useable questionnaire were 118 out of 121 filled questionnaires. The analysis with SPSS shows that Iranian entrepreneurs take more advantage from effectual principles. Canadian entrepreneurs had better score in dimension of strategic partnership. AMOS’s results showed effectual perspective has positive effect on innovation, rate of website viewers, personal satisfaction and website quality. Keywords: Effectuation, Entrepreneurial Decision making, eBusiness, Entrepreneurship