نگرش تحلیلی در باب اصول و مبانی اخلاق در اندیشه فارابی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1800ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43524;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1800ف
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- هوشیار نادرپور
- استاد راهنما
- قاسمعلی کوچنانی
- چکیده
- چکیده اخلاق در گستره ذهن فارابی دارای نکات ناشناخته فراوانی است که تحلیل و توضیح این نکات راهگشای وصول به سعادت است . وی غایت اخلاق را سعادت می داند. این واژه در اخلاق فارابی واژه ای پربسامد است و تمامی جهت گیری های اخلاقی به آن منتهی می گردد. سعادت خود مطلوب بالذات است و هیچگاه وسیله برای نیل به مقصود دیگری قرار نمی گیرد . بازتاب تئوری اخلاقی فارابی همان داستا ن اعتدال ارسطویی است اما فارابی گاه با تحلیل های دقیق و ژرف خود و گاه با نزدیک شدن به آرای افلاطون و سقراط خویشتن را از دایره تقلید صرف بیرون کشیده است. علاوه بر تحلیل های مستمری که در طول تحقیق ارائه شده است؛ از یافته ها و امتیازات این تحقیق می توان موارد زیر اشاره کرد : 1. به چالش کشیدن معاوضه علمی فارابی و ابن سراج که با توجه به پرسشهای بی پاسخی که در این زمینه وجود دارد ؛ صدق این واقعه تاریخی نیز زیر سؤال می رود. 2. اثبات دوری بودن تعریف فارابی از سعادت که در آن فارابی با تعریف خیر به سعادت و تعریف سعادت به خیر دچار دور گردیده است. 3. اثبات عدول فارابی از مبانی خود در بحث لذت و الم، که در آن فارابی بی توجه به مبنای اعتدال و حد وسطی که قبلاً آن را پذیرفته است ؛ مخاطب را دعوت به تفریط در بهره گیری از لذات می کند. 4. پاسخگویی به نقد های وارده به حد وسط که در آن تلاش کرده ایم تا به چهار انتقاد اساسی به نظریه حد وسط پاسخ گوییم . اینکه اصول اخلاقی فارابی بر چه گزاره هایی مبتنی است ؛ بازتاب سعادت در مبانی اخلاق او چگونه است ؛ دیدگاه او نسبت به فضائل و رذایل چیست ؛ نظر خاص فارابی در بحث عقل عملی و نظری چیست و چه تحلیلی برای لذت و الم می توان قائل شد سؤالاتی هستند که در این تحقیق به طور عمیق به آنها پاسخ داده شده است.
- Abstract
- Abstract: Ethics has lots of unknown aspects in Farabi mind whose analysis and interpretation may terminate in happiness.In his mind happiness is a centralized and frequent principle considered as the final goal Ethics. Happiness is by itself desired and never considred as an instrument to achive another goal. Farabi Ethical theory may be considered similar to Aristotle middle term , however , his profound and precise interpretations and also his willingeis towards Plato and Socrat has terminated in same innovation. In addition to different interpretation made so far , the ressults of this research may be classified as follow: 1. The scientific exchange between Farabi and Ibne – e – seraj is logically rejected. 2. Farabi has disregarded his pleasure and pain principle , throuth encoueaging the reader towards enjoying unlimited pleasure. 3. Farabi definition of happiness is considered to be circle. 4. four major critics to the middle term theory are answered as follow : - what are the basies of Farabi ethical principles? - what is the happiness reflect in his ethical base? -What is his opinion towards positive and negative points? - what is his opinion towards practical and theoretical wisdom? What is his justification of pleasure and pain?