عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای ساختار حرکتی چکیده های پایان نامه های نوشته شده رشته های آموزش زبان با رشته زیست مولوکولی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای ساختار حرکتی چکیده های پایان نامه های نوشته شده رشته های آموزش زبان با رشته زیست مولوکولی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1467;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63577;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1467;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63577
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۲

    این مطالعه به بررسی و تحلیل چکیده های انگلیسی پایان نامه های دو رشته آموزش زبان انگلیسی و زیست شناسی مولکولی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران می پردازد. در ابتدا چهارچوب های نظری مرتبط با تحلیل "جایجایی" در گفتار، در 48 چکیده (24 چکیده از هریک از رشته های فوق الذکر) توضیح داده می شود. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای بین چکیده های این دو رشته صورت پذیرفت تا مشخص کند آیا تفاوت معناداری بین الگوهای ژانری ساماندهی متن در مدل سوئل (1990) و الگوی جابحایی بهاتا (1993) وجوددارد یا خیر. نتایج بدست آمده از تحلیل های آماری حاکی از این است که اگرچه چکیده ها در هر دو گروه رشته، ساختار ژانری مشابهی را همراه با چهار "جایجایی" نشان می دهند، ولی از نظر ساختار بلاغتی و برخی جابجایی های توصیف شده در مدل سوئل (1990) با یکدیگر فرق دارند.
    Abstract
    Present study aimed at showing an analysis of research thesis abstracts across two disciplines, TEFL and Molecular biology, written in English, by Tehran university graduate students. Forty eight abstracts (N=48) were randomly selected from pool of 89 abstracts. First it described some theoretical frameworks and other research related to move analysis, then it showed the rhetorical move analysis carried out on 48 abstracts, 24 abstracts in TEFL, likewise, the 24 abstracts in Molecular biology. The analysis aimed at comparatively investigating whether both the generic patterns of organizations found in abstracts coincide with Bhatia’s (1993) abstract move pattern and also ascertain whether there are significant differences in employing the moves pattern. The results obtained from data analysis suggested that although the abstracts in both disciplinary groups are found to exhibit the use of similar generic structure with the four moves to indicate the communicative purposes of the abstracts in the perspectives of Bhatia’s (1993) move structure.