عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اساتید از نگاه دانشجویان: بررسی الگوی پنهان جنسیتی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اساتید از نگاه دانشجویان: بررسی الگوی پنهان جنسیتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1745/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63824
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیرات احتمالی تعصبات جنسیتی دانشجویان زبان در ارزیابیشان از عملکرد اساتیدشان شکل گرفته است. همچنین در این مطالعه، باورهای اساتید و دانشجویان در رابطه با ویژگی های تدریس کارآمد بررسی ومقایسه شده است. به منظور بررسی الگوی تعصب جنسیتی دانشجویان زبان نسبت به اساتیدشان، 217 دانشجوی زبان مرد و زن کیفیت تدریس 7 استاد مرد و 7 استاد زن را با استفاده از پرسشنامه ی گزارش آموزشی دانشجویان (2) ارزیابی نمودند. با استفاده از تکنیک آماری MANOVA، مشخص شد که دانشجویان مرد و زن اساتید مرد خود را در دو مقیاس تعامل با دانشجویان و انتقال مطالب درسی بهتر از اساتید زن خود می دانند. همچنین پرسشنامه های جداگانه ای مبنی بر ویژگی های اساتید زبان موفق برای هریک از دو گروه اساتید و دانشجویان تنظیم شد و به طور جداگانه توسط 18 استاد و 217 دانشجوی زبان پاسخ داده شد. با استفاده از داده های حاصل از این پرسشنامه ها، دیدگاههای دانشجویان زبان مرد در مقایسه با دانشجویان زبان زن، دانشجویان مقطع کارشناسی در مقایسه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان در مقایسه با اساتید،و اساتید زن در مقایسه با اساتید مرد در خصوص مهمترین ویژگی های تدریس موثر و موفق زبان مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه ی باورهای دانشجویان مرد و زن در این خصوص، تکنیک آماری MANOVA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که مردها در ارزیابی شان به معلومات و دانش اساتید استناد می کنند، در حالی که زنان بیشتر روش تدریس اساتید را ملاک این ارزیابی قرار می دهند. همچنین مشخص شد، در حالی که دانشجویان و اساتید زبان درک کاملا متفاوتی از خصوصیات اساتید زبان کارآمد و تدریس زبان موثر دارند، اساتید مرد و زن دارای دیدگاههای مشابهی دراین خصوص می باشند . نتایج همچنین اشتراک نقطه نظر دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را در رابطه با ویژگی های اساتید زبان موفق نشان می دهد.
    Abstract
    217 male and female language students of seven male and seven female professors and instructors evaluated their instructors' teaching performance to examine the pattern of gender bias among language students towards their instructors. To this end, SIR II questionnaire was used, and students rated their instructors and professors. Using MANOVA, we found that male and female language students evaluated their female professors and instructors significantly poorer than their male professors and instructors on two teaching evaluation measures, interaction with students and communication of course content. By filling one further questionnaire by these students and one questionnaire by 18 instructors, perspectives of male language students vs. female language students, graduates vs. undergraduates, language students vs. language instructors, and male language instructors vs. female language instructors on the most important characteristics of effective language instructors were also examined. MANOVA was used to compare male language students with female language students on the most important characteristics of effective language instructors. It was found that while males evaluate their instructors in terms of their knowledge and expertise, females mostly pay attention to their instructors' methods of teaching. Descriptive statistics was used to find appropriate responses for the rest concerns. It was also found that while language students and instructors have fundamentally different perceptions of effective language instruction, and characteristics of effective language instructors, male and female language instructors have similar views in this regard. The results also showthat graduates and undergraduates have similar perspectives on the characteristics of effective language instructors.