عنوان پایان‌نامه

فراگیری و یادداری زنجیره های فرمول وار: تاثیر بی قاعدگی و ابهام معنایی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فراگیری و یادداری زنجیره های فرمول وار: تاثیر بی قاعدگی و ابهام معنایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1707/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61379
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مجید نعمتی

    متخصصان زبان در این امر متفقند که زنجیره¬های فرمول¬وار بخش قابل توجهی از تبادلات زبانی روزمره ما را تشکیل می دهند. بعلاوه به اثبات رسیده است که این زنجیره¬ها باعث تسهیل روانی کلام، طبیعی بودن آن و توانایی کاربرد زبان می¬شوند. بنابراین، مطالعه در این حوزه می¬تواند برای معلمان زبان انگلیسی و گردآوران مطالب درسی در تعیین دیدگاه مناسب در ارتباط با مطالب مربوط روشنگر قرار گیرد. مطالعه حاضر تلاشی بود جهت یافتن ارتباط¬هایی چندگانه میان دو مورد از خصوصیات زنجیره¬های فرمول وار (بی قاعدگی و ابهام معنایی) و میزان فراگیری و یادداری این زنجیره¬ها. بعلاوه، تفاوت¬های میان این خصوصیات در ارتباط با میزان تاثیرشان بر فراگیری، یادداری و نیز میزان افت زنجیره¬های فوق مورد بررسی قرار گرفت. پس از یک دوره ارایه 20 زنجیره فرمول وار (نیمی دارای بی قاعدگی و نیمی دارای ابهام معنایی) به 50 نفر، دو آزمون به فاصله دو ماه از یکدیگر برگزار شدند. پاسخ¬های درست به هر گزینه جهت تحلیل ارتباط ها از طریقSpearman’s correlation coefficient و میانگین امتیازات افراد در هر بخشِ آزمون¬ها جهت تحلیل تفاوت¬ها از طریق Paired-Samples t-Test مورد استفاده قرار گرفت. نتایج ارتباط معنادار و منفی میان ابهام معنایی و فراگیری زنجیره¬ها آشکار ساختند. در محدوده تفاوت¬ها، بی قاعدگی تاثیر بازدارنده بیشتری بر فراگیری داشت در حالیکه ابهام معنایی تاثیر کندکننده بیشتری بر یادداری داشته و میزان افت را افزایش داد. استنباط¬های مربوط به حوزه تدریس زبان انگلیسی شامل تعیین زنجیره¬هایی خاص در مراحل ترتیب بندی، ارایه و مرور مطالب درسی می باشند.
    Abstract
    There is a consensus that Formulaic Sequences (FSs) comprise a large proportion of our everyday language interactions (Nattinger & DeCarrico, 1992; Pawley & Syder, 1983; Schmitt & Carter, 2004; Wray, 2002). In addition, it has been proven that these sequences facilitate fluency, naturalness and functional competency (Lewis, 1993; Schmitt & Carter, 2000; Wray & Perkins, 2000 among others). Therefore, research in this domain could be insightful for EFL teachers and material developers in their approaches toward the related materials. The present study was an attempt to find multiple relationships between two features of FSs, i.e. irregularity and opacity, and their acquisition as well as retention. In addition, the differences between these features were sought with regard to their degrees of influence on FSs’ acquisition, retention and degrees of loss. After a period of instructing 20 FSs (half containing irregularity and half opacity) to 50 participants, two posttests were given with a two-month interval. Correct answers to each item were used to analyze relationships via Spearman’s correlation coefficient, while participants’ means of scores for each test were used to analyze the differences via Paired-Samples t-Test. The results revealed a significant negative relationship between opacity and acquisition. As for the differences, irregularity showed more deterring influence on acquisition, while opacity exerted more hampering influence on retention and it increased the degree of loss. The implications for TEFL include which sequences to order in the syllabi and which sequences to put more focus on in the instruction and review phases.