عنوان پایاننامه
تاثیر جزئیات تصاویر بر پیچیدگی دستوری و تنوع کلمات زبان آموزان در محیط غیر انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1674/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60599
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- جواد محمدی سوادرودباری
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- هدف این مطالعه بررسی تاثیر دو پدیده شرحی بر روی پیچیدگی دستوری و تنوع کلماتی در عملکرد شفاهی زبان آموزان در محیط خارجی یادگیری زبان انگلیسی می باشد. دو تصویر که هرکدام شامل شش قطعه بودند در اختیار نود شرکت کننده قرار گرفت. یکی از تصاویر شامل داستان اصلی و جزییات داستان بوده ولی دیگری فقط شامل داستان اصلی بوده است. پیچیدگی و تنوع زبان تولید شده بر اساس نوع تصویری که در اختیار شرکت کننده گان قرار گرفته در بین دو گروه مورد بررسی قرار گرفته شده . نتایج نشان داده که عملکرد زبان آموزان با توجه به نوع تصویری که در اختیار داشتند در بین دو گروه تغییر چشمگیری داشته است. زبان آموزانی که تصویرِ شامل داستان اصلی و جزییات داستان را در اختیار داشتند هم در پیچیدگی دستوری و هم در تنوع کلماتی در عملکرد خود بهبود داشته اند.به این نتیجه رسیدیم که تلاش زبان آموزان برای شرح جزییات در حال اتفاق در تصویر باعث تولید زبان پیچیده و درعین حال متنوع تری شده است.و همچنین زبان مادری، سن و جنسیت تاثیر چشمگیری در پیچیدگی دستوری و تنوع کلماتی زبان تولید شده نداشته است.
- Abstract
- The present study aimed at investigating the influence of two different narrative tasks on the grammatical complexity and lexical diversity of an oral performance of second-language (L2) learners. The participants (N=90) were presented two tasks with six pictures. One of the tasks contains both foregrounding and backgrounding events, but the second one has only the foregrounding events. Foregrounding events refer to the main theme of the story, and backgrounding events refer to the supportive materials that elaborates on the side events taking place in the task. The complexity and diversity of the language in the oral production of the two comparable groups who were presented to foregrounding and backgrounding events were examined in a between subject design. The results show that L2 performance was affected by the type of the task. Both syntactic complexity and lexical diversity were increased by the participants who were given the task with both of the events on them. We reason that the task with backgrounding events on it, leads participants into attempting more to talk about the events happening in the background, hence producing more complex structure and also more diverse vocabulary. The participants’ mother tongues, age, and gender were seen to have no significant effects on the complexity and diversity of the recounted task.