عنوان پایان‌نامه

شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در حوزه­ی مدیریت شهری تهران - بر اساس نظرسنجی از خبرگان



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در حوزه­ی مدیریت شهری تهران - بر اساس نظرسنجی از خبرگان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 472;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59947
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    آیت اله ممیز

    فرصت یکی از جنبه‌های مهم کارآفرینی و شناسایی فرصت نیز یکی از مهمترین حوزه‌ها در مطالعات کارآفرینی می‌باشد. شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه عامل اصلی موفقیت کارآفرینان بوده و در پرتوی فعالیت‌های افراد و بنگاه‌های کارآفرین در شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه، رشد اقتصادی از طریق ارتقای سطح کیفیت بهتر زندگی تسریع یافته است. مدیریت شهری که در تحقیق حاضر برای شناسایی فرصت¬ها انتخاب شد، یکی از نهادهایی است که می‌تواند در فرایند بسترسازی و نهادینه کردن کارآفرینی تاثیرگذار باشد و یکی از دلایل انتخاب آن برای شناسایی فرصت¬های کارآفرینانه نیز همین بود. با توجه به مطالعات اندک در خصوص شناسایی فرصت¬های کارآفرینانه در حوزه مدیریت شهری، از این رو در پژوهش حاضر قصد بررسی این موضوع را داریم. مدیران، کارشناسان و کارآفرینان حوزه مدیریت شهری تهران، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری قصدی در بخش کیفی و تصادفی طبقه‌ای در بخش کمی، نمونه¬گیری به عمل آمد و مصاحبه و توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تحلیل داده¬های کیفی با استفاده از کدگذاری باز و محوری صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی از آزمون تی تک نمونه¬ای و همچنین روش مدل سازی معادلات ساختاری برای انجام تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه¬ها و همچنین پرسشنامه¬ها مشخص ساخت که در نه حوزه¬ی آموزش¬¬های شهروندی، حوزه پژوهش و مطالعه، حوزه فرهنگ، حوزه سلامت، حوزه ورزش، حوزه رفاه و مشارکت های اجتماعی، حوزه صنایع دستی، مشاغل خانگی و مشاغل خرد، حوزه تخصصی بانوان و حوزه برنامه ریزی و توسعه شهری در امور فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری تهران فرصت¬های کارآفرینانه وجود دارد. با تحلیل پرسشنامه¬ها، این فرصت¬ها شناسایی شده و لیست آن ارائه گردید. در پایان نیز تحقیقاتی کاربردی و پژوهشی ارائه گردید. واژه های کلیدی: فرصت، شناسایی فرصت، مدیریت شهری
    Abstract
    Opportunity is a significant aspect of entrepreneurship. Recognizing opportunity is also a significant field in entrepreneurship studies. According to the few number of studies conducted concerning recognizing entrepreneurial opportunities in the field of urban management, in this research we aim to assess this matter. Managers, experts, entrepreneurs in Tehran urban management section formed statistical society of this research of which sampling was made by use of stratified random sampling method. The interviews were done and the questionnaires were distributed. Structural equation modeling was used for analyzing data in order to perform confirmatory factor analysis, second grade. The results of analyzing questionnaires indicated that there are entrepreneurial opportunities in nine fields including citizenship training, research and study, culture, health, sport, welfare and social participations, handicrafts, home and micro jobs, ladies, urban planning and development in cultural and social affairs deputy in Tehran Urban Management section. Such opportunities were recognized and the lists thereto were presented after analyzing the questionnaires. Keywords: Opportunity, The recognition of entrepreneurial opportunities, Tehran Municipality.